zondag 23 oktober 2011

Mooi blauw is niet lelijk.

Eigenlijk ben ik niet zo van blauw, maar ik moest er toch eens aan beginnen vond ik.
Dus ben ik ijverig aan het knippen en ontwerpen gegaan met mijn indigo-blauwe Japanse stofjes, die ik jullie een paar blogjes geleden al heb laten zien.
Eerst moesten er lange repen stof worden gesneden van alle effen stoffen die er nog bij zouden worden gebruikt.
Met het malletje alle vormen afgetekend, zodat ik een duidelijke naailijn krijg.
Dan komt de schaar er aan te pas om alle driehoekjes te knippen en op stapeltjes te leggen.
De vele indigo-blauwe Japanse lapjes van 10 x 10 cm, en de Japanse lapjes die ik van Inge had gekregen, waren al tot gelijkzijdige driehoekjes geknipt.

Op een dag lagen alle lapjes klaar! Dat is al allemaal leuk om te doen, maar het ontwerpen van de kleurencombinatie op de ontwerpwand is natuurlijk ook heel erg leuk.
Dan zie je al een beetje hoe het gaat worden. Ik kan dan ook nog lekker veranderen en aanpassen, net zolang totdat het helemaal naar mijn zin is.

Kijk, en zo is het geworden! (de tafel staat een beetje in de weg..... moet nodig een grotere quiltkamer hebben eigenlijk.....grapje.....)
Het is een heel eenvoudig patroon met één mal, maar het gaat om de stoffen en de kleuren-combinatie.
Omdat de effen stofjes iets over de Japanse stofjes heenvallen, zijn die minder goed in beeld, maar straks na het in elkaar naaien, zijn ze allemaal even groot hoor.
Nou ja, straks...... dit hang al leuk te wezen in mijn atelier, maar ik begin er pas aan als mijn Japanse poppenquilt af is. Niet helemaal af, maar quiltklaar zeg maar.

Ik heb trouwens een hele handige uitvinding gedaan (zie foto), die ik graag wil doorgeven.
Misschien liggen jullie nou wel in een deuk en mailen jullie elkaar: "heb je het gelezen, Floor denkt dat ze iets heeft uitgevonden, maar nou zeg, dat weten wij al jaren!".
Toch heb ik het, (in ieder geval voor mezelf) uitgevonden, omdat ik het nog nooit gelezen of gehoord heb.
Er kan toch iets twee keer worden uitgevonden, net als de boekdrukkunst?
Nou wat is dat dan vragen jullie nu ongeduldig....
Tatatatatata........ik heb een fleece op mijn ontwerpwand gemaakt!
Was bezig om de lapjes op het laken dat op mijn ontwerpwand hangt te spelden, maar uit ervaring weet ik dat het een eindeloos spel is van opspelden en er weer afhalen en er weer opspelden etc....
Tijdens het spelden dacht ik: "eigenlijk zou er een soort fleece op de ontwerpwand moeten zitten".
"Fleece, daar heb ik er toch een stuk of 6 van liggen?" (Nog gekocht voordat ik het quilten ontdekt had).
Snel een duik op zolder en 1  1/2 fleece op de ontwerpwand gemaakt.
De lapjes er tegenaan, en hup zonder een enkel probleem bleven ze plakken, fantastisch! Weg met die lastige spelden!
Dus ik ben heel erg blij met mijn uitvinding, ook al is het misschien oude koek.

Maar nu.... doordat ik driehoekjes heb geknipt van alle 10 x 10 cm lapjes, heb ik heel veel kleine stukjes stof over, allemaal puntjes zoals je ziet.
Zo zonde om weg te gooien, want een quilter gooit nooit stof weg toch?
Maar wat moet ik er mee?
Misschien hebben jullie leuke ideeën?

7 opmerkingen:

  1. He Floor, je blauwe lapjes hangen er prachtig bij en nee hoor, ik lig niet in een deuk. Ik vind het helemaal geweldig dat je zelf hebt uitgevonden dat fleece zo lekker plakt. Mijn design wall (ahum...) bestaat uit een grote lap flanel en dat werkt hetzelfde.
    En die kleine stukjes? Kijk eens bij Ellie's Quiltplace (op mijn weblog kan je haar vinden als je bv. op het oktoberquiltje klikt). Ik kan vanaf mijn telefoon nu even geen link sturen, mijn pc staat uit. Op Ellie's weblog vertelt zij over een piramide quilt die ze van allemaal kleine reststukjes maakt, echt heel erg leuk.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een idee Floor wat denk je vingerhoedjes, en dan misschien wat andere kleuren er tussen door rood, groen paars. Wordt vast wel weer wat. Doe het voorlopig maar in een schoenendoos, eerst die andere maken toch? Wist je alles ook prima op micro vezel doekjes blijft zitten. Ik heb ze in 40 x 40 gekocht om te soppen, maar ze zijn er ook groter. Ideaal voor het vervoer naar de bank of een bee. Tot later Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piramide quilt, vingerhoedjes of gewoon in een schoenendoos en over een jaar of wat jezelf laten inspireren. Die fleece ik vind het geniaal bedacht! Ik wist van t bestaan, maar oo ik hetzelfde had kunnen bedenken. Ik betwijfel het!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt echt schitterend. Ik heb juist wel iets met blauw. Grappig dat iedereen zo haar eigen voorkeur heeft wat kleur betreft. Van de scraps kun je ook leuk een mile-a-minute maken. Of zoals is gesuggereerd in een eerdere reactie vinerhoedjes. En fleece als wand.. super idee. Ik gebruik zelf een dikke molton dat werkt ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi blauw hoor! Hij wordt prachtig zo Floor. Handig hè, zo'n ontwerpwand, vooral met dat fleece!! Dat plakt, denk ik beter dan flanel. Super idee vind ik het! Je hebt er een mooi logje van gemaakt. Dagdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit mooi geworden en nee je gooit zeker niets weg, misschien vingerhoedjes maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet dit er al weer prachtig uit. Mooi zeg, met dit "eenvoudige" patroon van herhalende driehoeken komen de verschillende stoffen heel mooi uit. En je oplossing met de fleece is goed gevonden, ik wist wel dat het met flanel ook zo ging. Helaas heb ik zelf geen wand waarop ik dit zou kunnen doen, maar *ooit*, als ik die eigen quiltkamer heb...(waarvoor we nu helemaal geen ruimte hebben...:-(

    BeantwoordenVerwijderen