zondag 10 april 2011

Heerlijk tuinweer!

Het was dit weekend heerlijk tuinweer, ik heb er van genoten!
De tuin begint nu ook zo lekker uit te lopen, eerdaags krijg ik weer een Akelei-explosie!
Daar komt natuurlijk een foto van,  maar zover is het nu nog niet.


Maar het krentenboompje staat er schitterend bij, het is nu op zijn mooist!
Daar heb ik vanmorgen onder het genot van een beker warme chocolademelk lekker van zitten genieten.
Ik kon mijn vestje uittrekken en voor het eerst met blote armen in de lente-zonnestralen zitten.
Gisteren zijn we naar onze volkstuin geweest, daar is het nu ook weer tijd voor, er is een hoop te doen.


Wij hebben maar een kleine tuin van 125 m2, met een lief klein tuinhuisje er op.
Dat hebben we een aantal jaren geleden zelf daar neer gezet. (Deze foto is van verleden jaar, de fruitbomen zijn nu nog kaal)
Eigenlijk zitten we nooit binnen, ook al staan daar stoeltjes. We zitten altijd lekker op het bankje (dat op de foto een beetje groen is uitgeslagen haha!)


In de tuinwinkel hebben we kleine prei- en bietenplantjes gekocht, dan hebben we al sneller "te eten", en het lijkt dan gelijk al heel wat!                                                                                                                            Maar we hebben ook bietjes en prei gezaaid, evenals worteltjes, en raapjes.                                                


Ook de thuis voor-gezaaide sugar snaps hebben we in de tuin geplant. Ze staan er prachtig bij, nu maar flink groeien, en dan lekker smullen!
Als ik aan mensen vertel dat wij sugar snaps op de tuin hebben, dan hoor ik meestal: "nog nooit van gehoord".
Heel opmerkelijk, want in elke supermarkt en groentenwinkel is het te koop.
Ze lijken op peultjes, maar zijn wat dikker. Er zitten al kleine erwtjes in de peulen en ze smaken echt heel anders dan peulen.
Een beetje zoetig en lekker knapperig, want je moet ze roerbakken en niet gewoon koken.
Het lekkerst is het als je ze combineerd met wat ui, paprika, of champignons.
Ze zijn het hele jaar verkrijgbaar, maar eigenlijk kopen we ze zelden. Over een tijdje "moeten" we ze weer heel vaak eten, want het bloeit en groeit maar door, en invriezen, dat is echt niks, zijn ze niet meer lekker.

Thuis op de vensterbank nog paprika, pompoen, courgette en paksoi gezaaid, dat heeft nog een tijdje veel warmte nodig.
Verleden jaar hebben we wel een stuk of 60 courgettes van 1 plant geoogst! Het was niet te geloven, het ging maar door!
Zeker 3 x per week gegeten in verschillende gerechten en heel erg veel weggegeven aan de buren.
We maken dan een soort winkeltje buiten, maar dan een weggeef-winkeltje.
Maar zo ver is het nog lang niet, geduld, geduld en dan pas smullen!

4 opmerkingen:

  1. Wanneer gaat de groentenwinkel open? :-)

    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk hè, om weer zo lekker buiten bezig te zijn en daar je koppie koffie te drinken. Alles loopt nu zo snel uit. Ik vind het altijd weer een wonder, die groeikracht in de natuur. Leuk dat je ook een moestuintje hebt. Wel veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk Floor, zo'n volkstuin. Ik ben het van vroeger thuis ook gewend: lekker, al die verse groentes. En wat een schattig tuinhuis is dat. Je zou er zo een quilt-atelier in willen maken ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Floor, ik kwam op je site nadat ik inspiratieplaatjes voor onze tuin zocht. Lijkt wel Lunetten dacht ik ;-) Leuk zo'n krent! Groeten van Suzanne en Rufus vanuit Salzburg.

    BeantwoordenVerwijderen