zaterdag 15 oktober 2016

De vier Lunetten.

Wij wonen deze maand al 30 jaar in een buitenwijk van Utrecht, Lunetten genaamd.
Onze wijk is genoemd naar de 4 Forten Lunetten die deel uitmaken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het is een Rijksmonument.
Ze werden destijds aangelegd om het Zuid-Oosten van Utrecht te beschermen en keken uit over de Houtense vlakte, want daar zou de vijand zo maar vandaan kunnen komen.
Ik neem jullie vandaag mee op mijn wandeling naar Lunet 4 die ik vorige week maakte.


Kijk, zo liggen de 4 Lunetten, nummer 3 en 4 "beschermen" het Beatrixpark en natuurlijk onze huizen. (deze afbeelding is van Wikipedia (klik) waar je ook alles kunt lezen over de forten)
Natuurlijk worden ze niet meer gebruikt waarvoor ze zijn gebouwd, maar er zijn wel andere bestemmingen in gekomen.
Gaan jullie mee naar Fort 4? (Veel foto's)


Over deze lange houten brug, die over de Fortgracht loopt, ga ik altijd tijdens mijn dagelijkse wandeling.


Dan kom ik hier uit. Een lang pad naar de hoge Italiaanse populieren.


Als ik naar links kijk zie ik het Fort al liggen. Zo mooi die gracht er bij, waar veel watervogels zwemmen en waar in de winter als het goed gevroren heeft geschaatst wordt.



Dan kom ik over een bruggetje dat onderdeel is van het fietspad dat door het park loopt.
Hier kijk ik naar rechts en zie Fort 3 liggen.


Maar ik ga naar links, door een laantje met mooie oude bomen.


Sommige zijn van het voorjaar omgezaagd. Heel jammer, maar als ze gevaarlijk worden dan moet het soms.


Op Fort 4 is sinds vorig jaar een restaurant gevestigd. Er werken mensen met een verstandelijke beperking.
Je kunt er een broodje eten of iets anders en ook een vergaderruimte huren.


Maar daar kom ik vandaag niet voor, ik loop door naar het oude fort, er staat 1828 boven.


Tot mijn verrassing is er een mooie tentoonstelling momenteel.


Prachtige dieren, en portretten gemaakt van oud verpakkingsmateriaal.
De kunstenaar is Ruud van Koningsbrugge.




Deze is mijn favoriet.


Dichtbij zie je goed welke verpakkingen er allemaal voor gebruikt zijn, zo grappig!


Ook zijn er dieren die hij later met brons heeft bewerkt, dat geeft een mooie uitstraling.



Er was natuurlijk nog veel meer te zien, maar kom, we lopen door...



Van een oude boomstronk hebben de werknemers een kunstwerkje gemaakt.
Zij onderhouden ook het groen op het fort.



Vaak moet ik een trap op...


En heb dan boven mooie doorkijkjes.



Oude takken worden allemaal gebruikt, goed voor de egeltjes.
Hopelijk weten ze wel de brug te vinden, want zwemmen kunnen ze niet.


Langs de fortmuur hebben ze bramen geplant.


Ben vergeten om foto's te maken van de schietgaten die er ook nog gewoon zijn, maar dit is ook leuk, een groter raam, misschien wel om te kijken of de vijand nadert? Zie je wel hoe dik de muren zijn, daar komt geen kanonskogel door.


Ik klim weer wat omhoog...

Oeps! Er is hier blijkbaar ook nog slipgevaar! :-)


Leuk deze houten hond in het kreupelhout.





Dan ben ik helemaal rond gegaan en weer bij het restaurant.



Over die brug ga ik weer naar huis, een uur onderweg geweest... pppfffff.... maar wel de moeite waard toch?
Een buurman van ons, hij is historicus, heeft er zelfs een boekje over geschreven, dat we natuurlijk ook gekocht hebben.

Ik wens jullie een fijne week toe die ook zeker de moeite waard is.
Liefs,
Floor

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuke wandeling en zo kom je weer wat te weten wat voor mooie verhalen er achter schuilen. Dank je wel daarvoor. Het grappige is dat wij medicijnen leveren aan apotheek Lunetten. Zou dat daar in de buurt zijn?
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ineke, wij hebben ook een apotheek Lunetten.
      Groetjes,
      Floor

      Verwijderen
  2. Oh, heb ik toch nog gewandeld vandaag ... (ik was zo druk met naaien dat er niet meer van kwam ..) en genoten van de omgeving!
    Tjonge, wat ontzettend mooi. Nooit geweten waar de naam Lunetten vandaan kwam en de situatie er om heen. En dat is dan m'n eigen landje...
    Mooie tentoonstelling ook!
    Fijn weekend (het wordt nog mooi weer zeggen ze ...), groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hay Floor,

    Zo wat een te gekke wandeling heb je gemaakt!
    Super dat wij met je mee mochten wandelen...en ik heb er
    van genoten.Wat woon jij op een bijzondere plaats zeg, ik
    had er nog nooit van gehoord van Lunetten..
    En dan die mooie tentoonstelling, wat gaaf dat je zo veel
    moois van oud verpakkingsmaterialen...ik vind dat vogeltje
    zo leuk...
    Floor dank je wel voor jouw prachtige foto's en heerlijke
    verhaal!

    Heel fijn weekend..
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig verhaal, Floor! Erg leuk om te lezen over de Forten Lunetten. Ik wist niet dat de naam van deze Utrechtse wijk daarvandaan kwam. Het is zo te zien ook een geweldig mooi wandelgebied. En wat een bijzondere tentoonstelling!
    Fijn weekend verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Floor, wat een boeiende rondleiding heb je voor ons gemaakt. Ik ken de term Lunetten alleen van het verkeersknooppunt. Maar wat is het er prachtig, heb zeer van deze wandeling genoten en veel geleerd vanuit de luie stoel. Dank voor dit mooie verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het knooppunt Lunetten hebben we hier ook natuurlijk, dat is minder leuk om te laten zien op mijn blog.
      Groetjes,
      Floor

      Verwijderen
  6. Mooi ons laten genieten van de wandeling. veel mooie foto's
    Fijne zondag Groetnis Anniw

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wist niet dat er zo'n mooie omgeving is in Lunetten.
    Genoeg wandel en bezichtig mogelijkheden.
    Nog nooit één van de forten bezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had er nou maar destijds een huis gekocht hè!
      Je kunt hier overal heel veel wandelen, ook helemaal om Lunetten heen, maar dat is me nu te ver.
      De forten zijn ook de moeite waard, en de gezellige “dorpse” sfeer die hier hangt.
      Mensen zeggen hier elkaar nog gedag.
      Groetjes,
      Floor

      Verwijderen
  8. Wat heerlijk om vlak bij huis zo'n mooie wandeling te kunnen maken.
    Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie wandeling Floor! Ag je er ook met honden wandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige en verrassende plek Floor, en dat zo dicht bij de stad. Leuk dat je ons even meenam op je wandeling. Groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's en wandeling Floor, je woont op een uniek plekje. Heerlijk om even uit te waaien. Fijn weekend Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wist toch echt niet dat Lunetten zo mooi is. Inderdaad het knooppunt is vaak in het nieuws. Ik snap dat je hier graag wandelt, er is echt genoeg te zien. Super dat je daar zowat midden in woont.
    Fijne week en wie weet toch nog een paar dagen wandelweer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk Floor! Wat woon je in een mooi stukje Utrecht! Gezellig dat ik met je mee mocht wandelen middels je mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke wandeling en verslag Floor. Veel Utrechters hebben bij Lunetten toch vaak het beeld van "die wijk waar alle straten op elkaar lijken" en "waar maar 1 weg in- en uitgaat" ;-) Maar jij laat zien dat de wijk veel meer te bieden heeft. Toen wij (ruim 16 jaar geleden) een zoekopdracht uit hadden staan bij onze makelaar, zijn we ook nog wezen kijken bij een huis in Lunetten (weet niet meer welke straat), alleen is het dat huis niet geworden. Wist je trouwens dat die kabouter op de boomstronk niet zo maar een kabouter is, maar *de* Utrechtse Kabouter? Je vindt 'm in de hele stad terug: https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_kabouter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom weet ik dat nou niet als geboren Utrechter???
      Ik dacht dat Nijntje ons symbool was.
      Jammer hoor dat je niet in Lunetten bent gaan wonen. Het is hier heel groen en net een dorp, de mensen zeggen elkaar nog gedag.
      Inderdaad maar 1 weg in en uit :-)
      Groetjes,
      Floor

      Verwijderen
  15. Wat een heerlijke wandeling met prachtige foto's. Ook de tentoonstelling is zeer bijzonder en de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Floor.
    Wat woon je in een prachtige omgeving. En wat heb je ons laten meegenieten van de mooie wandeling die je hebt gemaakt. Nederland is eigenlijk prachtig en iedere provincie heeft wel iets mooi's te bieden maar je moet natuurlijk de plekjes wel weten. De bomen zijn op de foto's ook nog zo mooi groen denk dat het met het weer van de laatste dagen wel snel zal veranderen.
    Groeten. Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Floor,

    Wat een mooie wandeling was dat, dank je wel! En wat leuk dat ze er een tentoonstelling hadden ingericht. Wat je allemaal niet met wat verpakkingen kunt doen ook, geweldig!
    Ik loop een beetje achter met reageren, maar wat je schreef over die muis die haar kinderen vervoerde op haar rug, dat is wel heel bijzonder hoor! (Voor de muis natuurlijk niet ;) Nog nooit gezien. Het lijkt me reuzeschattig!

    Groetjes en een fijne dag ... en ik ga m'n dochter eens tippen dat ze ook heerlijk bij de forten kan wandelen :)

    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo wat een mooie wandeling is dit zeg!! Bracht me terug naar zo'n 35 jaar (zo uit het hoofd). Toen de woonwijk gebouwd werd en waar ik toen stage liep bij de aanleg van de riolering. Op een mooie zonnige dag liep ik daar rond als assistent opzichter in mijn bermuda en veiligheidschoenen. De oude mannen in de bouwput keken me toen op een bepaalde manier aan. Een meisje en dan ook nog zo gekleed daar nemen we niks van aan. Vanaf die dag wist ik dat ik niet op de bouw zelf wilde werken maar veilig binnen. 😊

    BeantwoordenVerwijderen