zaterdag 30 juni 2018

Warm en droog.....

Het is warm en droog in Nederland, en vooral hier in Utrecht.
Eind april viel er in het weekend hier veel regen, en dat was het, op één bui na op 1 juni.
Dus zeg maar al 2 maanden geen neerslag.


Met deze warmte sproei ik om de dag de tuin....


Maar echt helpen doet het niet. Vandaag een oproep op t.v. om zuinig met water om te gaan, dus een sproeiverbod zit er aan te komen.
Sproei ook altijd heel gericht met de hand, dat is veel zuiniger dan de sproeier aan zetten.


Deze Astilbes staan in de schaduw en komen al bijna in bloei, zoals het hoort om deze tijd.


Heel anders dan dezelfde planten die een groot gedeelte van de dag in de zon staan.
Verbrand en geen bloemen dit jaar. Zelfs het sproeien heeft niet geholpen.


De nieuwe knoppen van de rozen zijn ook verdroogd.


Maar gelukkig heb ik de vele Hortensia's nog weten de redden.


Zowaar wat appeltjes aan mijn appelboompje, dit jaar 12 stuks!
Hoop dat ze nog wat willen groeien.


Natuurlijk zorg ik ook voor de vogeltjes. In ons zelfgemaakte vogelbad kunnen ze drinken en badderen.
Dat doen ze ook regelmatig, maar daarvan een foto maken wil nog niet lukken.


Elke ochtend zitten bendes musjes en een paar duifjes klaar op het schuurdak.
Toen ik een foto wilde maken was er maar één :-)


Met z'n allen smikkelen en smullen van de zaadjes. 
Ja, ze zitten er echt in, maar op de foto niet goed te zien. Vliegen de hele dag gezellig af en aan.
Zo leuk gezicht als ouders hun jongen leren hoe ze hier in moeten vliegen. Zo komen er steeds meer, ik sleep wat kilo's zaad mee naar huis.
Had in het voorjaar 15 kg gekocht, en daar is nu nog maar 4,5 kg van over.


Ondanks de warmte ben ik druk met het opruimen van de bende in onze schuur.
In de ochtend na het uitlaten van Jody begin ik er gelijk aan, want dan is het nog koel.


Steeds een stukje en dan komt het binnen een paar weken wel klaar.


De onderste plank was eerst nog voller voordat de foto werd genomen.
Veel, heel veel weggegooid, weggegeven en verkocht.
Lekker gevoel dat opruimen!

De hele week wordt het nog droog en warm, dus we kunnen niet klagen dat we dit jaar geen zomer hebben gehad.


Nog even doorpuffen en lekker in de schaduw zitten en gezellig een Jane blokje naaien.
Fijn week gewenst en houd het hoofd koel!
Liefs,
Floor



13 opmerkingen:

  1. Knap de schuur opruimen.
    Weet je meteen wat je nog hebt.
    Kom je misschien verrassingen tegen.
    Van was het hier ook warm, wel stevige wind. Fietsen blijft er even bij.
    Mooi blokje
    Prettige zondag.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om op te kunnen ruimen. En daarna lekker voor jezelf quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blogger heeft het nog steeds niet in orde.
    Krijg dus de reacties niet binnen in mijn mailbox.
    Dus maar weer zelf eerst reageren en "melding sturen" aanklikken, dan lukt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk Floor, wat ziet het er mooi uit allemaal. Inderdaad het zou zeker bij jullie wel eens flink mogen regenen he?
    Oh jouw DJ blokje. Prachtig!!!!
    Zo netjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad al zo lang droog! Mijn grasveld gaat steeds meer op een verdroogde steppe lijken. Ook ik sproei inmiddels regelmatig, anders blijft er niets meer van over.
    En dat je met dit weer de schuur nog gaat opruimen, flinke klus hoor, met die warmte!
    Hopelijk snel wat graadjes minder en wat regenbuitjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi blokje. Hier is het ook zo droog. Mijn hortensias krijgen elke dag extra water want dan hangen ze te hangen met de kopjes maar gelukkig de volgende ochtend staan ze dan weer recht. Jullie hortensias zien er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oef....het is dus goed warm daar in Nederland....hoop dat je planten het een beetje overleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op regen moeten we nog lang wachten volgens mij.
    Sproeien doe ik ook niet maar sommige planten krijgen wel water.
    Mijn hortensia is nog nooit zo mooi geweest dus die wordt extra verwend.
    En 's avonds laat worden pas steekjes gezet.
    Tis gewoon te warm...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk rondje door je tuin, Floor!
    Ja, die droogte hebben we allemaal mee te maken. Wij hebben hier een sproei-installatie die op de sloot is aangesloten. Maar het kan best zijn dat we dat straks ook niet meer mogen doen. Verder is het idd zaak om zuinig te doen met water, maar dat deden we altijd al.
    Wat is je hortensia mooi! Het is echt mijn lievelingsplant...
    Ik ben wel blij dat we niet van die vochtige lucht hebben met hoge temperaturen, al zou dat misschien voor de natuur wel beter zijn. Maar ik vind dit stukken beter uit te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Floor, ik ben er weer . Hopelijk blijft het goed gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even uitproberen of mijn nieuwe instelling werkt.

    BeantwoordenVerwijderen