zaterdag 11 november 2017

November.

Het is al een tijdje herfst, maar voor het eerst in mijn leven kan ik er niet echt van genieten dit jaar.


Nou ja, soms eventjes als het heerlijk zonnig weer is, maar we hebben volgens mij dit jaar wel erg vaak regen en wind.


Deze, en ook de vorige afbeelding komen uit het boek "Het jaar rond" van Rie Cramer (wie kent haar niet).
Prachtige afbeeldingen tekende zij.


Ik kwam deze boeken van de week toevallig tegen op Marktplaats, en heb ze gekocht.


Natuurlijk kende ik haar tekeningen en boeken wel, want in de jaren 50 toen ik een kind was hadden we deze twee in de boekenkast staan. Heb ze altijd bewaard.


Dat de kleuren in de oude boeken veel mooier en dieper zijn,  getuige deze foto van dezelfde tekening. Links de nieuwe afbeelding, en rechts de oude. Een wereld van verschil.


Maar goed, toch leuk om nu een boek te hebben waar het hele jaar in staat, inclusief de zwart/oranje tekeningen met versjes..... zo lief ...


Of dan deze..... de knusheid van de jaren 50 ten top!


Maar goed, om mezelf in deze sombere donkere tijden wat op te vrolijken maar eens een rondje tuin gemaakt op zoek naar bloemen.
Gelukkig stralen de Viooltjes in de bakken altijd om deze tijd van het jaar.



Nog meer bloeiende planten in bakken die wel tegen de nachtvorst konden deze week.




Twee soorten vaste Fuchsia's die eigenlijk pas echt mooi tot bloei komen in de herfst.




Maar de zomerbloeiers hebben er hier en daar toch ook nog wel zin in.



Zo leuk wat ik ontdekte aan één van de Hortensia's..... de totaal uitgebloeide bloemen waar allen nog de nerven van zichtbaar waren, en warempel ook nog een nieuwe verse bloem!
Kijk, van die laatste foto word ik nou weer een beetje vrolijk!

Zo..... nu dan maar door de regen mijn lieve Jody uitlaten.....
Ik wens voor mezelf en voor jullie een hele zonnige week.
Liefs,
Floor

21 opmerkingen:

  1. De platenboekjes van Rie Cramer zijn ook beelden uit mijn kinderjaren. Heerlijk nostalgisch! Er bloeit nog veel moois in jouw tuin, Fijn dat je ons laat meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rie Cramer. Ik ben er gek op. heb 3 seizoenen geborduurd tijdens mijn zwangerschappen. Ze hangen hier in huis op allerlei belangrijke plekken en soms verhang ik ze naar een plek waar ik het het leukst vind.
    Herfst is soms niet leuk vooral als je zorgen hebt, maar ik houd er wel van. Heerlijk s' avonds handwerken met de verwarming aan.
    Sterkte Floor en ik hoop dat er ook voor jullie weer een zonnetje gaat schijnen.
    liefs
    Wietske





    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Nog 1zo'n eigenwijze hortensia in bloei!
    Morgen ook weer echt herfstweer, goed weer om te quilten dat wel, maar ik hoop voor jou dat er wat zonniger weer aan komt de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn voor mij ook heel bekende boekjes van Rie Cramer, zoals je weet heb ik mijn kinder en jeugdjaren in buitenland gewoond, geen Nederlandse les gehad, maar ik was zo'n boekenwurm, las ik gewoon deze boekjes hardop voor mijn moeder en zij zei corrigeerde mij als het nodig was. Zo heb ik leren lezen in het Nederlands.
    Het was vandaag hier best somber weer, gelukkig aan het einde van de dag werd het mooi en zonnig. Heerlijk vanmiddag wat steekjes gezet, wat ik zo meteen ook weer ga doen.
    Heel veel sterkte Floor, dikke knuffel van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop dat er toch snel een tijd komt dat je weer van de seizoenen kunt genieten.
    Sterkte Floor.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi de boekjes van eerder.
    Het was echt november weer vandaag, en ook al eerdere dagen.
    Nog mooie bloemen heb je op de foto's.
    Herfst lekker binnen en handwerken lezen, vermaak ik me best.
    Toch nu je maatje niet thuis is, begrijpelijk dat je wat verdrietig en somber bent.
    Heel veel sterkte.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Floor,

    Wat blijven die illustraties van Rie Cramer toch prachtig, genieten!
    Ik wens je nog heel veel zonnige herfstdagen toe. De komende dagen gaat het helaas niet echt lukken, geloof ik :(
    Dan maar kijken naar de bloemen die er nog wel vrolijk uitzien ...

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O Floor, ik begrijp best dat je nu van de herfst kan genieten.. Het is niet alleen het missen van de zon, maar vooral het missen van je man thuis! En dan lijkt nu alles extra somber en donker. Ik hoop dat de zon weer gaat schijnen!
    Prachtig zijn die boekjes van Rie Cramer, en zo leuk dat ze bewaard zijn gebleven. Veel mensen doen zulke dingen weg, snap ik niks van hoor...
    Heerlijk om nog bloeiers in je tuin te hebben en dan nb die Hortensia... wat een verrassing is dat!
    O ja, nog even over de pompoenen; er zijn dus ook echt witte en lichtgroene pompoenen hè.. (enne, ik houd niet van oranje..:)
    Liefs van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat enig, al die oude tekeningen van Rie Cramer. Ik had het boek jaargetijden ook in de kast staan. (ook uit nagetekend vroeger) En ja, de oude prentjes zijn veel mooier dan de nieuwere uitgaven. Jammer toch... geeft een heel andere uitstraling. En de tuin blijft je verbazen... hier ook hoor: Een bloeiende roos, begonia's prachtig in bloei, Een dubbele klaproos... En dat in november.. Heel rare gewaarwording.
    Jij ook een goed weekend en een fijne week, Floor, en beterschap voor je man.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens voor jou en je man, dat het zonnetje weer gaat schijnen. Letterlijk en figuurlijk.
    Sterkte gewenst Floor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt nog een heuse bloementuin, speciaal voor jou bloeien ze, om je een beetje op te vrolijken. Wens je een zonnige zondag toe,dan wel niet letterlijk maar figuurlijk.
    Succes met het uilaten van Jody.
    Liefs Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om een blogje aan deze boeken te wijden. Ik heb ze ook in huis maar nog niet zo lang hoor. Ongeveer een jaar geleden heb ik ze in de kringloop gevonden. Ook ik ben gek op die sfeer van oude boeken. Die plaatjes zijn zó mooi!!
    Veel sterkte gewenst voor jou en je man!!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoop zo voor je dat je toch snel weer samen met je mannetje kunt genieten van de herfst. Heerlijk weer binnen samen van de avonden genieten toch. Die lieve plaatjes in de boekjes zijn geweldig zeg. Sterkte gewenst he.............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk de boekjes en plaatjes van Rie Cramer.Heerlijke nostalgie.De herfst is inderdaad so somber en met zorgen erbij valt het niet mee. Ik wens je heel vee sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed dat je wat afleiding zoekt bij dingen waar je blij van wordt Floor, sterkte hoor, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie bloemen nog in de tuin. Het weer is inderdaad wel nattig. Ik wordt nog weleens verrast als ik op de fiets van of naar het werk rijdt (vanochtend het risico niet eens genomen en direct de auto gepakt).

    Die boeken herken ik ook nog, de tekeningen zijn geweldig! Fijne week toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat herinneringen en buiten de natuur je troost geven en zo kun je het volhouden ...
    Sterkte en beterschap gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ben je ook 'n pracht mens Floor, ondanks jullie moeilijke tijden haal je je positiviteit in de mooie dingen om je heen en je ziet ze ook. Wat goed dat je het zo kan verwoorden, voor ons ook weer zo'n prachtles. Dank je wel lieve Floor. Heel veel sterkte en ik ga 'n kaarsje voor jullie branden. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ben je ook 'n pracht mens Floor, ondanks jullie moeilijke tijden haal je je positiviteit in de mooie dingen om je heen en je ziet ze ook. Wat goed dat je het zo kan verwoorden, voor ons ook weer zo'n prachtles. Dank je wel lieve Floor. Heel veel sterkte en ik ga 'n kaarsje voor jullie branden. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Was 'n heel eind achter met je blogs, maar ben weer beetje bij. Nu wel reacties geplaatst. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk die boekjes van Rie Cramer, ik heb ze niet meer, jammer. Heel veel sterkte met je man en wat fijn dat je zo kunt genieten van de tuin. ook wij ontdekten ineens nog een bloem aan onze hortensia. Die had zich een beetje verstopt.groet

    BeantwoordenVerwijderen