maandag 29 november 2010

Marktplaats.

Ik ben een grote fan van Marktplaats. Heerlijk om daar op te snuffelen.
Elke avond "als de computer een uurtje voor mij is", ga ik eerst wat mails doen, en nu natuurlijk ook deze weblog en dan lekker naar Marktplaats als afsluiting.
Ik heb er al van alles gekocht, zoals meubels, stoffen voor mijn quilts, veel leesboeken en natuurlijk ook veel quiltboeken. Als ik iets nodig heb: eerst op Marktplaats kijken, en dan lekker bieden en afwachten of het voor mij is, of dat ik word overboden.
Heb er ook al van veel op vèrkocht, eigenlijk alles wat ik niet meer wil gaat er op. Zo verdien ik weer wat terug van wat ik uitgeef, hoewel ik geloof dat de uitgaven toch wel ver boven de inkomsten uit komen :-).
Dit mooie antieke quiltrek heb ik een tijdje terug gescoord op Marktplaats. Het staat schitterend in mijn kamer met mijn mooie Japanse puzzel-quilt erop.
Eigenlijk liep ik hier bij toeval tegen aan, want "quiltrek" had ik niet eens ingetypt.
Soms heb je aan oude dingen ook jeugdherinneringen, zoals deze mooie eikenhouten naaidoos die ik ook daar gekocht heb. Ik heb er nu al mijn naaispulletjes in.
Die meneer die hem verkocht heeft hem ook nog keurig voor mij ingepakt en opgestuurd.
Mijn moeder had vroeger ook zo'n oude naaidoos, maar dan niet zo mooi als deze, en daar zat ik dan heerlijk mee te spelen als kind.
Lekker alles er uit halen (mocht niet voor mijn moeder, want dan lag alles door elkaar als ik hem weer had ingeruimd!) en vooral: de knopendoos! Omkeren op de tafel en dan gezellig de knopen uitzoeken die bijelkaar horen, terwijl mijn moeder druk was op de naaimachine.
Zou mijn kleindochter daar nu ook nog een hele tijd zoet mee kunnen zijn? Toen hadden we niet veel speelgoed, en geen t.v. en computers.

In die oude naaidoos die ik kocht, zaten ook nog oude naaispulletjes, zoals een knopendoos en deze oude - nog houten - garenklosjes.
Leuk om te bewaren in mijn atelier natuurlijk, maar het doet me ook weer denken aan vroeger.
Ik ging dan met mijn vader elke zondag bij mijn oma op bezoek. We kregen dan een glaasje ranja en een Maria-kaakje en dan kwam het mandje met lege houten garenklosjes te voorschijn.
Daar was ik dan al die tijd zoet mee. Torens bouwen of muurtjes, of een soort van trein. Ach, met wat fantasie kwam je een heel eind. Ach ja, dat is heel lang geleden allemaal........

1 opmerking:

  1. Herkenbaar! Bij mijn oma verveelde ik me vaak als kind en dan vroeg ik vaak of ik haar naaidoos op mocht ruimen (of zegeltjes mocht inplakken). Ook die van mijn moeder vond ik geweldig en inderdaad de knopendoos. Mijn dochter speelde vroeger met de knopendoos van mij. Hele kettingen heeft ze aaneen geregen. Leuke herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen