zondag 19 februari 2012

Japanse Kokeshi-poppen quilt is af!

Van de week was het dan zover, mijn Japanse Kokeshi-poppen quilt was klaar!

Hij ziet er erg leuk uit met al die gezellig aangeklede popjes en leuke Japanse spulletjes er bij.
De rand heb ik iets veranderd, daar zaten grotere creme blokjes in, maar zo vond ik het mooier.
Maar verder is hij precies als het patroon uit de Quiltmania 77 en 78, alleen heb ik - in tegenstelling tot wat in de beschrijving stond - de applicaties met de hand gedaan en de delen met zoompjes naar binnen geslagen.
Alleen de achtergrondstof en de Japanse stofjes zijn anders natuurlijk, maar dat is juist ook leuk, anders wordt het zo'n echte kopie van het patroon in het blad.
Ik heb er met heel veel plezier aan gewerkt. Ben gek op appliceren en zo leuk dat het steeds een ander popje was dat ik kon aankleden.
Die prachtige Japanse stofjes, heb ik voor een groot deel te danken aan de lapjes die ik van Inge kreeg, waar ik heel erg blij mee was.
Inge, je naam staat nu voor eeuwig (nou ja zo lang ook weer niet hoor) op het etiket van de quilt.
Voor de foto mag hij even boven het kastje hangen, samen met echte houten Kokeshi-poppen, maar eigenlijk hangt daar mijn gestreepte Amish quilt, samen met de Amish popjes, en die kan ik niet missen.
Zo gauw als ik die hier weg haal, krijg ik een soort van heimwee, en moet ie terug.

Dus nu hangt hij mooi te zijn in de gang.
Maar ja, daar hing mijn Japanse ronde vormen quilt al die ik nog niet zo lang klaar had......... heeft iemand soms een huis over? Kan ik daar alles ophangen, want mijn huis is met 16 quilts die overal hangen en liggen helemaal vol.
Maar voor alles is een oplossing.... mijn schoondochter (de moeder van onze kleindochters) vindt hem zo mooi, ze was er erg enthousiast over.
Dus nu krijgt ze hem voor haar verjaardag in maart. Daar was ze heel blij mee toen ik het haar mailde, dus dat komt wel goed.
Kunnen zij er van genieten, want ik ben toch gekker op mijn Amish quilts. Ik kan er niet toe komen om die in de kast te leggen.

Verder had ik deze week geen les, maar gingen we met z'n allen een prachtige grote bed-quilt doorrijgen van An, die ook in onze groep zit. Zij heeft deze quilt voor haar dochter gemaakt.
Hier worden eerst de beklede latten op maat op de tafels gelegd, terwijl een deel van de dames nog lekker aan de koffie met stroopwafel zit.

Daarop wordt de achterkantstof vastgemaakt en licht gespannen.
Daarbij werd er druk samengewerkt, want de stof moest wel mooi recht en strak op de latten komen.

Dan natuurlijk de vulling er op..... ja ja,  jullie krijgen hier gratis les hoe je een quilt moet dubbelen, (alsof jullie dat nog nodig hebben.....)

Dan natuurlijk het leukste, de top er bovenop, een grote vrolijke quilt van Kaffe Fasset stoffen!

Dan gaan we lekker allemaal druk aan het rijgen, netjes met 10 cm tussenruimte en in rechte lijnen, keurig zoals het hoort ( de "juf" was er bij, dus we werden goed in de gaten gehouden...)

Nou eigenlijk niet allemaal, want er was ook een lieve vrijwilligster die alle naalden voorzag van rijggaren, zodat we lekker door konden gaan.
En dan hebben we het nog niet over de twee dames die heel gezellig onder het quiltrek gingen liggen om de doorgestoken naalden in het middengedeelte weer terug te brengen naar boven.
Was helemaal niet zielig hoor, want ze hadden samen reuze lol, en zij konden lekker liggen....
Zelf had ik mijn kromme naald meegenomen, zodat mijn naald vanzelf weer boven kwam, zo wisten ze precies waar ik mij boven bevond en of ik wel een beetje doorwerkte.

Weer even koffie pauze en genieten van de mooie quilt die nu bijna helemaal is doorgeregen, alleen de buitenste randen nog die zaten vastgespeld.
Het is een plaatje An, veel plezier en succes met quilten!

Zelf ga ik nu weer een huisje bouwen, daar raakt een mens ook een beetje aan verslaafd.......

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je affo en wat is hij mooi geworden, prachtig.
    Wat gezellig om met z'n allen een quilt te rijgen. Dan gaat het ook nog een megasnel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, leuk, leuk Floor, dat ik voor eeuwig op de achterkant van je quilt sta. Poeh hé, het is wel een eer, hoor. Naai je er nog wel even een envelopje aan met daarin wat meer gegevens over mij, want er zijn zó veel Inge's op de wereld, haha.... grapje!
    De quilt is echt een plaatje, schitterend gewoon en ik ben echt blij dat mijn stofjes daaraan bijgedragen hebben. "Quilting is sharing", dit gezegde is hier echt van toepassing!

    Ook leuk vind ik het, dat je schoondochter graag een quilt van je wil hebben. Toch een blijk van waardering voor jouw werk.

    Zo en wat hebben jullie dat goed gedaan met z'n allen. Mijn eerste quilt is ook op deze manier gespannen en doorgeregen. In die tijd (ongeveer 20 jaar geleden toen ik nog een jonge blom was LOL) heb ik ook uren onder een tafel gelegen. Dat waren nog eens tijden.
    Het is een prachtige quilttop trouwens.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een prachtwerk en dan alles met de hand, en iedereen die zo samenwerkt on alles tot een goed einde te brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooooh, wat een plaatje zeg. Ik vind 'm echt geweldig mooi geworden, maar dat vond ik al toen je er nog mee bezig was. Een mooie aanwinst in je collectie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Floortje,

    Wat een leuke reportage over het dubbelen. Vorige week moest ik alles in mijn eentje doen. Daarvoor mocht ik grote tafels in het dorpshuis gebruiken. Werken met een kromme naald, wat een goed idee, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Dankjewel.

    Veel groeten van Jantje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie quilt met de Japanse Kokeshi-poppen. Zou je het patroon voor mij willen kopieëren?

    Mvg Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvonne,
      Hoop dat je dit leest, want er staat geen E-mailadres bij je opmerking, dus dan maar zo.
      Een kopie maken van dit patroon, dat is bijna niet te doen.
      Het zijn hele grote vellen met daarop al die poppen.
      Op A4 krijg je dan steeds een deel van een pop.
      Dus heel veel losse delen, die ik dan later aan elkaar heb geplakt.
      Dat was heel erg veel werk, en ik heb ze niet bewaard.
      Dus wil je dat patroon hebben, dan zal je die Quiltmania's moeten kopen.
      Weet niet of ze bij Quiltmania nog te koop zijn, anders op Marktplaats blijven zoeken, of bij iemand die ze heeft.
      Het gaat om de nummers 77 en 78.
      Veel succes.
      Groetjes,
      Floor

      Verwijderen