zondag 24 juni 2012

Het geheim van Floor.

Het gaat lekker met mijn Rose of Sharon quiltje.
Omdat het zo leuk werk is heb ik er fijn in de tuin (toen het een paar dagen droog was) aan kunnen werken en al snel was het middenstuk klaar.


Elk blokje is 10,5 cm, totaal dus 21 x 21 cm, piepklein dus.
Maar wat ziet het er schattig uit!
Ik zat te popelen om de brede (nou ja wat heet breed....) rand er aan te zetten, dus weer lekker aan het appliceren geslagen.


Kijk zo leuk het staat! Als de vier delen van de rand klaar zijn, worden er op de hoeken ook nog hartjes geappliceerd over de schuine naad heen.
Ben vanmiddag alweer begonnen aan het 2e deel, want ik kan niet wachten om te zien hoe het quiltje is als het helemaal klaar is. Dan meet het 50 x 50 cm, dus echt miniatuur.

Maar wat is nou dat geheim..........
Dat zijn de mini rondjes die o.a. midden in elk blokje zitten en op de zestien rechte groene "takjes" (klik voor vergroting).
Ze zijn 8 a 9 mm klein, en het lukte me eerst niet om ze mooi rond te krijgen.
Inmiddels ben ik achter "het geheim van Ted Storm" gekomen, maar mijn werkwijze bevalt me toch het best.
Zal het even demonstreren, misschien vind je het leuk om te weten:


Snij een reepje stof en even breed, 3 reepjes vlieseline. Die op elkaar op het reepje stof strijken en koud laten worden.


Daarop teken je (met een mal) mini rondjes van 9 mm. Ik gebruik hiervoor een lineaal met kleine cirkel mallen, ooit gekocht bij de Bruna).


Dan de rondjes heel secuur uitknippen, want ze moeten perfect rond zijn natuurlijk.


Dan met behulp van dezelfde lineaal, rondjes van 18 mm tekenen op een bredere reep stof.


Het rondje uitknippen en met mini rijgsteekjes rondom rijgen aan de achterkant van de stof.


Dan heel voorzichtig aan de twee draadjes trekken met het harde rondje precies in het midden (gebruik de punt van de schaar om het rondje vast te houden).
Zachtjes maar strak aantrekken en vastknopen. Lange draden afknippen.
Alleen aan de achterkant strijken op een zachte ondergrond en daarna een beetje vormen met de hand als het rondje nog warm is, zodat het bol wordt.
Mocht het niet perfect rond zijn, dan met de zijkant in de rondte langs de strijkbout....au!! oppassen voor je vingers!


Klaar! Een perfect rondje, Ted doet het me niet na..... o ja toch wel, zij kan ze maken van 6 mm, maar zij is ook een master-quilter. Verschil moet er zijn niet dan?
Maar ik ben tevreden met mijn rondjes en dat is het belangrijkste.
Nu maar weer verder met de leuke rand.......

14 opmerkingen:

  1. Mooi nhoor! Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vind het quiltje prachtig maar ook dat je de uitleg heeft om de ronde vormpjes perfect te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Complimenten voor je quilt in aanbouw. En bedankt voor je lesje, ik ga het proberen.

    Quiltgroetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet ook nog een heel stel rondjes maken. Dus....... ik ga het ook een op deze manier doen. Je hoort me wel weer groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat prachtige rondjes en wat doe je dat geweldig bedankt voor de tip. Moet nl. 52 rondjes maken voor Phebe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schattig klein quiltje gaat dit worden zeg. Knap hoor, om zo klein te werken. En dank voor je uitleg over het appliceren, ik ga het onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je moet er even wat voor doen, maar dan heb je ook wat!!
    Ziet er mooi uit en je neemt vast mee naar de bee?
    groet
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. op mn blog staat iets voor jou Floor, :)
    knuff

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een plaatje van een quiltje wordt dat, Floor. Zo fijntjes. En bedankt voor je superduidelijke uitleg van de kleine rondjes. Zo krijg je ze idd. echt rond.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Floor! Wat wordt dat een enig quiltje, zó klein en perfect. Wat een goeie manier om die rondjes te maken. Dank je wel om het met ons te delen. Ik ben druk overal aan het bijlezen! Ben ik nog wel even mee bezig. Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Floor, wat leuk om te horen dat jullie ook een Airedale hadden. Ik vind ze prachtig en soms zijn het zulke malloten....! ;)
    En wat ben je met een pracht van een quiltje bezig! Ik ben ook helemaal weg van appliqueren en oude quiltpatronen. In het vorige logje zag ik ook al die leuke sterretjes voorbijkomen; die liggen bij mij ook nog op een vervolg te wachten.. (wat zeker gaat gebeuren, want ik vind ze veel te leuk!)
    Geniet ze en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Floor, op zoek naar quilts kwam ik ineens op jouw blog terecht.., leuk om over jouw werk te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een geweldige tip... heb het geprobeerd en werkt perfect.
    Kwam op je site nadat ik gegoogled had op rondjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen