zaterdag 8 februari 2014

Een heel wit blogje vandaag!

Eigenlijk houd ik helemaal niet van wit, maar toch komt er vandaag geen kleur voorbij op dit berichtje.
Hoezo alleen maar wit?
Een tijdje terug had ik opeens niets te quilten. Zat wel lekker te patchen hoor, want mijn handen liggen nooit stil, maar ik wil ook graag iets te quilten hebben voor de afwisseling.
Voordat jullie massaal reageren met "ik heb hier nog wel wat ufo's liggen".... ik heb er wat op gevonden.
Wilde al heel lang een witte Welshquilt maken, maar ach, ik houd zo van kleurtjes en had al zoveel projecten, het kwam er niet van.


Toch op een goede dag naar Carol Cox getogen om een lap witte stof te kopen.
Die werd eerst netjes glad gestreken natuurlijk, want na het tekenen van het ingewikkelde patroon zou ik niet meer kunnen strijken.


Had in een boek over Welsh quilts een mooi patroon uitgezocht en vergroot. Hier met het spiegeltje zien jullie het middenstuk.
Eigenlijk was het patroon voor een grote quilt, maar ik maak hem maar 50 x 60 cm.


Er stond maar een kwart van het patroon in het boek, dus moest ik het in 4 delen tekenen waaronder ook 2 keer in spiegelbeeld.
Dacht dat "even" te doen op een ochtendje, maar daar had ik me in vergist, het werden 4 ochtendjes.
Maar rustig op mijn grote lichtbak heb ik dit patroon vier maal overgetekend met blauwe stift, die water- oplosbaar is.


Eindelijk stond het patroon er op (even klikken op de foto om hem beter te zien).
Toen natuurlijk dubbelen, en het quilten kon beginnen.


Van de week had ik het middenstuk klaar, maar was eigenlijk niet zo heel erg tevreden met het resultaat.


Omdat het patroon eigenlijk voor een grote quilt is, komen bij mij de lijntjes te dicht op elkaar, zodat er te weinig reliëf ontstaat, het is allemaal te plat.


Dus dacht ik aan wat ik ooit een keer geleerd heb..... de stiksels opvullen met wollen draden (aan de achterzijde van het werk).
Geloof dat het Zaans stikwerk heet.
Even zoeken en ja, ik had nog een restje witte wol liggen, zodat ik direct kon proberen of het wat werd.


Zo worden de belangrijkste lijnen in het patroon wat dikker en daardoor opvallender.


Kijk zo is het middenstuk nu geworden! Ziet er mooier uit dan eerst, hoewel ik niet alle lijnen dik heb gemaakt. Kan altijd nog, maar voorlopig laat ik het even zo.
Eigenlijk wordt het nu geen echte Welshquilt meer, maar een Zaanse-Welshquilt.


Er is nog heel veel te quilten aan dit kleine quiltje, nog vier van deze delen met veel ingewikkelde lijntjes.
Maar voorlopig gaat hij in de kast, want als ik mijn kleine Ohio-star quiltje gequilt heb, is mijn Antieke bloemenvaas wel klaar en heb ik quiltwerk genoeg voorlopig.
Maar zo heb ik altijd wat achter de hand als ik even niets heb...... :-)
Heb ik nog meer wit.......?


Wat te denken van de vele sneeuwklokjes in mijn tuin?
Er komen er vanzelf steeds meer, ook op andere plaatsen. Eigenlijk wel jammer dat ik zo weinig in de tuin kom in deze tijd van het jaar.


Dus haal ik af en toe een klein bosje naar binnen, waar ze spontaan helemaal open gaan en ik heerlijk van die groen met witte hartjes kan genieten! (Dus toch nog een beetje kleur vandaag)

Wens dat jullie ook veel genieten de komende week, met heel veel kleur!
Liefs,
Floor

zaterdag 1 februari 2014

Jarig!

Gisteren was ik jarig en ik heb een gezellige dag gehad.
Hoeveel jaar ik ben geworden?


Deze foto - ik was toen 3 maanden oud - is van 66 jaar geleden.
Het is een zielig fotootje, maar ja het was 1948, nog niets digitaal natuurlijk :-)


Pas 3 maanden later werd er weer een foto gemaakt.
Hier zit ik met mijn twee broers en mijn zusje op ons balkon van mijn geboortehuis (later kwam er nog een broertje bij).
Tegenwoordig fotografeert men zo ongeveer elke ademtocht van een kindje, maar dat was vroeger niet.
Zo net na de oorlog waren er misschien ook wel geen fotorolletjes te koop, want heel veel was nog alleen op de bon verkrijgbaar.


Kijk, ik heb mijn eigen distributiekaart nog. Een bewijs dat ik bestond en dus recht had op bonnen voor melk en misschien andere dingen die een kindje nodig heeft.


Omdat ik dit jaar niet zo'n zin had om het met een koffie-ochtendje te vieren, ging ik - omdat er toevallig les was - gewoon naar Carol Cox om me daar een beetje jarig te voelen.
In plaats van taart of chocolade had ik een lentebolletje bedacht, en kreeg iedereen een leuk ingepakt hyacintje mee naar huis.


Eerst werd er voor ons "lang zullen ze leven gezongen " want mijn medequiltster Annie was een paar dagen daarvoor jarig geweest.
Na het zingen zei ik "En waar is nou mijn kroon met daarop mijn leeftijd, net als je op school altijd kreeg?"
Ondanks dat ze me daar te oud voor vonden..... hoezo te oud...... :-(   kreeg ik van Maria toch mijn kroon. Leuk met sterretjes en ik heb hem lekker de hele ochtend opgehouden!
En proosten op weer een nieuw levensjaar met een lekker kopje thee!

Wat ik allemaal heb gekregen?


Allereerst mooie lapjes, on-line gekocht bij Marcha van de Quiltster.
Natuurlijk wel zelf uitgezocht, want ze moeten wel lekker mijn kleurtjes zijn.
Gelukkig heb ik nu eens een paar rode met kleine motiefjes, want die heb ik hard nodig voor mijn AWS.


Van mijn hulp / vriendin Ria  kreeg ik deze mooie  tas van een prachtig stofje.
Niet zelfgemaakt, maar ik ben er heel erg blij mee.



En kijk eens wat ik van Chris kreeg! Een mooie kaart ( weer een wil-ik-maken-quilt!) met 2 mooie grote lappen stof erbij. Was echt een verrassing toen die dikke enveloppe op de deurmat viel.


Van Ria V, kreeg ik ook al zo'n mooie kaart van het Quiltersgilde en ook mooie stofjes.
Ze kent ook goed mijn smaak, dus die worden zeker wel gebruikt.


En verder kreeg ik nog een aantal leuke bakken met voorjaarsbolletjes en 2 kadootjes van Gea en vele lieve en mooie kaarten.
Ben gek op kaarten, dus die hangen nu de komende maanden weer op de koelkast om nog lekker van na te genieten.
Ik vind alle kaarten leuk maar die drie op de voorgrond wil ik toch even extra noemen.
Links een mooie met een batikvoorstelling van Mieke (gekocht in Bali), in het midden een zelfgemaakte van Marguerite, daarboven een hele mooie zelfgetekende van Anke en rechts een leuke zelfgemaakt van Truus. Het is een bloementuintje van stof gemaakt met kleine quiltjes aan de lijn en zelfs Terra en Charlotte zijn aanwezig!
Iedereen hartelijk bedankt voor de bijdrage aan de feestvreugde.

's Avonds gingen we het verder vieren bij onze oudste zoon die ook jarig was en al weer 44 jaar is geworden!
Vanmorgen was er weer quiltbee bij Carol Cox.....pppfffff..... morgen een dagje rust, lekker wat steekjes doen.

Ik wens jullie een hele fijn week toe.
Liefs,
Floor

zaterdag 25 januari 2014

Geheim project.

Van de week niet zo veel beleefd, dus deze keer een kort blogje.
Een geheim project..... daar kan ik natuurlijk niet veel van laten zien, dat is wel jammer voor jullie en ook voor mij, want dat is nou net zo leuk op een blog dat je alle werkjes van elkaar ziet.
Deze foto hoort zoals je wel begrijpt niet bij het geheime project, het is blok 5 van mijn AWS quilt.


Die is helemaal af en weer een leuk blok geworden. Eenvoudig gequilt, zoals ook bij dit blok in het boek van Di Ford staat.
Probeer het wel een beetje hetzelfde te doen ook de kleuren, alleen de stofjes zijn anders, maar dat vind ik juist wel leuk. Zo wordt het straks mijn eigen Di-For... ik bedoel Di-Floor quilt.


Heb net de nieuwe stofjes voor het volgende blok uitgezocht. Altijd zo'n leuk werkje vind ik.
Behalve.... ik heb nog steeds niet die rode stofjes die ik zoek. Die ga ik vast wel vinden op het moment dat het laatste blok klaar is :-)
Dit rood is wel een beetje donker, maar ik kan niet steeds hetzelfde gebruiken zoals in het blok daarboven, het moet wel lekker scrappy worden toch?

Waar blijft nou dat geheim...... tja dat is geheim natuurlijk......
Maar jullie willen toch wel iets weten?.......
Hhhmmm.... ik weet niet hoor.....
Oké, maar wel super weinig dan.......


Kijk, hier is mijn lade met de stofjes, nou ja een gedeelte van de stofjes, want ik ben nog aan het verzamelen.
Ik kan je wel zeggen dat het fleurige stofjes zijn, en niet zoals jullie van me gewend zijn: stoffige stofjes.
Weet je dat het heel moeilijk voor me was om deze te kopen? Het-is-zo-heel-erg-mijn-ding-niet.
Moet me echt helemaal omschakelen in de persoon voor wie de quilt wordt, want dat snappen jullie best..... deze wordt niet voor mij.... stel je voor, Floortje met fleurige stofjes!!


Laat je ook nog even de patroondelen zien, anders is het zo zielig....
Het worden twee blokken bij elkaar, de Courthouse Steps en de Windmolen.
Ga morgen de eerste lapjes snijden en kijken hoe het staat.
Wanneer jullie dat dan mogen zien? Nou, als de quilt helemaal klaar is natuurlijk, en dat duurt vast nog een hele lange tijd. Dus nog "even" geduld.
Spannend hè?

Ik wens jullie ook een hele spannende week toe, maar wel zonder geheimen hoor!
Liefs,
Floor

zaterdag 18 januari 2014

Mijn mola's hangen!

Een paar weken geleden schreef ik hier over de 6 prachtige mola's die ik had gekocht bij Els.
Ze woont op het eiland Saba, en koopt de mola's zelf in bij de Kuna indianen.
Het liefst hang ik ze per stuk op in een mooie lijst, zoals ik met de andere ook heb gedaan.
Maar die lijsten zijn niet goedkoop, en dan een plek voor 6 stuks.... het huis is al zo vol.
Dus besloot ik ze, na overleg met Els, die me verschillende ideeën aan de hand deed, aan elkaar te naaien tot een soort Mola-wandkleed.

Na rijp beraad hebben mijn man en ik voor groene randen gekozen.
Avonden lang heb ik elk steekje met de hand gezet, en dat viel nog niet mee, want ze zijn niet gelijk van afmeting, dus bij de ene had ik een flinke naad en bij de andere een paar millimeter.
(Op de foto lijkt het scheef, maar het is wel recht geworden gelukkig.)


Het is dus geen quilt, want er zit geen vulling of achterkant aan.
Zo zie je dus aan de achterkant al die mooie kleine steekjes nog steeds.
Ook kan ik ze e.v.t. weer losmaken zonder schade aan de mola's zelf, want er is niks afgeknipt.


Kijk maar eens dichtbij hoe ze dat keurig hebben afgewerkt.


Bij de zwarte achterkant kan je het goed zien. Al die kleine mini-mini-steekjes, het is ook aan deze kant een waar kunstwerkje.

Maar ja..... waar moet dit wandkleed dan weer hangen aan mijn al zo vol gehangen muren.
Daar is heel lang over nagedacht, want ik wil een aantal van mijn quilts ook graag ophangen om er van te genieten......
Eindelijk hadden we een plek bedacht, maar daar was het te donker, daar kon je ze niet echt goed bekijken.


Maar nu hangen ze dan hier, in de gang. Zoals je kunt zien niet ver van mijn mandjesquilt vandaan.
Daar is goed licht en zie je elk steekje. Wel jammer dat de gang zo smal is dat ik geen echt goede foto kan nemen.


Als je het huis binnenkomt zie je ze ook direct hangen, een gezellige kleurige binnenkomer niet?
Nu moet ik me niet meer laten verleiden tot meer aankopen, want dan moeten ze op het kleinste kamertje, en daar hangen al zulke leuke fotocollages van onze kinderen.

Mochten jullie nou ook graag één of meer mola's willen kopen, mail dan even naar Els, hier haar blog.
Ze stuurt je dan foto's met de prijzen (zonder enige verplichting hoor) en je kunt dan e.v.t. uitkiezen welke je wilt kopen.


Kwam trouwens verleden week bij de net geopende Trekpleister winkel bij ons in de wijk, waar ik dit leuke bakje vond bij de afgeprijsde artikelen.
Koste me maar 1,50 !!!
Dacht gelijk aan mijn klosjes quiltgaren.....


En kijk ze daar nu eens leuk in passen!


Kan ik gelijk weer mee aan de slag, want mijn Ohio-star quiltje van de gekregen Jeannet lapjes is klaar en ligt al gedubbeld te wachten op de eerste steekjes.
Het is een lief klein quiltje geworden met een mooie donkerrood geruite rand.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne quiltweek!
(Voor de lezers die niet quilten.... een fijne week met andere leuke bezigheden)

Liefs,
Floor

zaterdag 11 januari 2014

Niet perfect....

Omdat ik weer drie blokken van de AWS en twee zijblokken klaar had, kon ik ze weer aan het eerste stukje van de quilt zetten.
Voor het eerst pas ik de quilt as you go methode toe bij een quilt, dus heb ik het de vorige keer moeten opzoeken op Google om een filmpje te vinden. Geen idee hoe het moest, maar dat filmpje was duidelijk en ik ging toen aan de slag.
Gek genoeg (nou ja...de leeftijd hè) wist ik bij dit tweede stuk alweer niet meer hoe het ging, dus moest ik even kijken bij mijn eigen uitleg in het blogje van 18 oktober jl.
Hier kan je het vinden klik.


Het was al wat moeilijker nu dan de vorige keer, omdat er nu meer blokken aankwamen, maar uiteindelijk is het gelukt.
Zo leuk dat het nu al een beetje een quilt begint te lijken, nog maar een klein stukje, maar toch...


Het vervelende voor mij, is dat het in elkaar zetten met de naaimachine moet, omdat het niet gaat lukken om door zoveel lagen stof te naaien met de hand. Zo wordt het echt steviger.
Verder alles lekker met de hand hoor!
(Let niet op de kattenbak onder de tafel, want mijn bange poes Yindee woont boven in de quiltkamer).

Nu krijg ik nog wel eens de opmerking te horen "bij jou moet alles altijd zo perfect".
Dat klinkt dan niet als een compliment eigenlijk.....
Blijkbaar kan ik mensen niet overtuigen dat ik helemaal niet zo perfect werk. Wel netjes, althans daar doe ik mijn best voor.
Soms gaat het ook erg mis.....


Kijk, toen ik klaar was met stikken zag ik dat één van de randjes helemaal niet goed doorliep.
Oké, dat moet dan worden uitgehaald.... balen...... :-(


Daarna  was het beter, maar zeker niet perfect, maar goed genoeg vind ik.
Nog maar wat laten zien van de AWS wat niet perfect is, ben nou toch bezig....


Dit sterretje bijvoorbeeld, waar de puntjes vanaf zijn....


Dit zou de quiltjuf ook afkeuren, niet helemaal netjes.....


Oeps, en deze dan! Dat puntje had tegen het randje moeten zitten  :-(


Ook helemaal geen mooi puntje dit...


Maar..... zo uit de verte ben ik heel tevreden!
Ik zie in echte antieke quilts ook heel vaak dingen die helemaal niet kloppen, daaraan kan je zien dat het door een mens is gemaakt, geen mens is perfect en ik ook niet.
Maar ik geniet van het werken aan deze quilt, en ik hoop met deze foto's het imago van perfectionist kwijt te zijn :-)


Er viel trouwens weer een nieuwe Quiltmania in de bus.... heerlijk om weer in te lezen en mooie foto's te bekijken. Zag al weer een-mooie-die-ik-wel-wil-gaan-maken.....
Kan bij de lijst van de andere "voor ooit"...

Fijne week gewenst!
Liefs,
Floor

vrijdag 3 januari 2014

Weer een heel nieuw jaar!

Voordat ik over mijn gezellige kerstdagen ga schrijven, wil ik allereerst al mijn lieve lezers bedanken voor de aandacht voor mijn blog en de vele leuke reacties die ik schriftelijk of mondeling kreeg het afgelopen jaar.
Daar geniet ik altijd heel erg van.
Ook wil ik iedereen een gelukkig, creatief en gezond jaar wensen!
Heerlijk weer zo'n lege agenda en nieuwe plannen. Hoop dat jullie die ook hebben, en ze ook nog kunnen uitvoeren.
Mijn kerst was druk maar gezellig.


Mijn man had weer een lekkere taart gebakken, hij heeft de smaak helemaal te pakken.


Op tweede kerstdag hadden we na de taart een gezellige lunch met onze zoons, schoondochters en kleinkinderen.


Trotse oma met kleine Sydney.


Lois, onze oudste kleindochter bleef daarna weer gezellig 3 dagen logeren.
Ze heeft van ons een prachtige oma en opa fiets gekregen, wat betekent dat de fiets hier blijft en ze lekker kan fietsen als ze bij ons logeert.
De paarse fiets heet "Girl power" dus wat wil een meisje van 7 jaar nog meer!
Gelukkig heeft deze oma pas een elektrische fiets gekocht, zodat ik haar kon bijhouden.
We hebben elke dag - weer of geen weer - een stukje gefietst.


Maar tussendoor moest er ook gewerkt worden hoor!
Maar meestal deden we spelletjes, dvd's kijken en met de Barbies spelen.
Vooral dat laatste vindt ze leuk, als ik maar doe wat zij bedacht heeft :-)
 

Nu ze ook kan mailen, stuurde ze regelmatig een berichtje naar pappa en mamma over wat ze gedaan had. Bijdehand hè?


Dit is haar pappa op een oude foto. Hij had toen ook al een computer, was er vroeg bij, net als Lois nu.


Samen hebben we ook nog gezellig een kerststal ingekleurd.


Natuurlijk had ik nergens anders tijd voor. Alleen 's avonds hier en daar een steekje, zielig hè?
Maar het is me nog wel gelukt om blok 5 van de AWS te knippen, kan ik weer verder met het naaiwerk.
Vooral het uitzoeken van de stofjes was veel werk.
Het middelste stukje stof, daar heb ik heel lang over gedaan totdat het naar mijn zin was.


Zoveel verschillende had ik geknipt, en alles afgekeurd....
Toen bij de restjes gezocht.... en kijk eens! Links het restje roze stof.... eindelijk, dat was naar mijn zin.  Zo zie je maar weer... nooit iets weggooien!


Oud- en nieuw was heel gezellig (mmm... lekkere zelfgebakken oliebollen!), behalve al dat vuurwerk, dat hier al 2 maanden! voor het einde van het jaar was begonnen.
Terra durft inmiddels niet meer naar buiten.
Als ze het echt niet meer kan houden doet ze snel een plas hier voor de deur op het eerste graspolletje, en dan als een haas weer naar binnen.
Vraag me af of ze ooit nog vertrouwen krijgt in het naar buiten gaan, want voorlopig is het geknal nog niet over.
Maar zoals je ziet op bovenstaande foto, is de kerstboom vandaag weer weg.... wat viel hij uit!
Best lekker weer zo'n opgeruimd huis, nu "mag" ik weer tulpen en voorjaarsbolletjes kopen, leuk!


Deze strip van de "Je-weet-wel-kater" uit de Libelle van deze week sprak me heel erg aan.
Heel leuk hoor december met de gezellige feestdagen, maar nu weer op naar het voorjaar!
Ben alleen bang dat de winter toch nog wel komt....
Dan maar genieten van de voorjaarsbollen binnen.
Mijn goede voornemen van dit jaar is....... meer rust nemen en geen stress.....
Maar om eerlijk te zijn neem ik me dat elk jaar voor, komt weer niet veel van terecht ben ik bang.
Hebben jullie nog goede voornemens?

Liefs,
Floor