zaterdag 14 juli 2018

Middenpaneel Vesalius is klaar!

Het was soms best een ingewikkeld patroon, maar het is me gelukt om het middenpaneel van de Vesalius, of de Blue Bird zoals ik deze quilt noem, af te krijgen.


Het is niet een blok zoals sommige van mijn lezers denken, het is echt een groot middenpaneel van 70 x 60 cm groot. Deze keer op ware grootte gemaakt.
Ben er heel blij mee dat ie zo naar mijn zin geworden is.

Op deze foto is de kleur van de achtergrondstof precies zoals het in het echt is, beetje goudkleurig.
Meestal lukt me dat niet met foto's.
Het patroon is van Petra Prins.


Het lichaam van de blauwe vogel maakt dat alles van het blok één geheel wordt, zoals je op deze foto kunt zien. Alleen zijn lijf moest hier nog op genaaid worden.


Daarna kon het leuke lapjes knippen voor de brede rand beginnen.
Toen ik de eerste lapjes op mijn ontwerpwand hing, vond ik het helemaal niks.
Zo is het op het patroon, maar het beviel me niet, vroeg veel te veel aandacht.


Dus eens even kijken wat dan te doen...… misschien op deze manier???
Stom, stijf en saai was mijn conclusie...
Dan maar even op papier een ontwerpje maken...


Dit leek me wel wat, dus even ophangen en kijken..... Ja, helemaal goed!
Net wat spannender en niet zo veel aandacht vragend, want tenslotte gaat het op de blauwe vogel.

Nou, voorlopig ben ik onder de pannen... lapjes zoeken, tekenen langs het malletje, uitknippen... en dat dan 704 maal voor de 88 blokken bestaande uit 8 lapjes. 
Ach, waar hebben we het over, is toch superleuk om te doen?


Wat ook heel leuk is, zijn mijn Geraniums. Voor het eerst gekocht, want ik ben er eigenlijk niet zo van.


Maar wat zijn ze mooi en wat bloeien ze uitbundig!
Ze staan in de twee grote bakken bij de voordeur.


Wat niet (meer) uitbundig bloeide waren de plantjes bij ons terras.
Wel groen, maar veel dode planten of planten die ik daar niet wilde.
Dus aan de slag om alles er uit te spitten. 
De Hortensia was wel even een tegenvaller, die had zich flink vast geworteld in de grond.


Maar het is gelukt, en de Hortensia staat in de schaduw in een pot met plastic zak er omheen te wachten op de herfst als hij ergens anders geplant wordt.
(Hekje is tijdelijk tegen de poezen en Jody)


Tja, toen natuurlijk naar Intratuin voor de broodnodige plantjes. Lukte maar net om alles op de fiets mee naar huis te krijgen...


Alles geplant gisteren, dus het kan lekker groeien en bloeien. De eerste bijen zijn al langs geweest, maar helaas ook een mol. Die zag wel wat in zo'n fris omgespit stukje grond :-(
Wel goed nat houden, want nog steeds - nu al 3 maanden - geen regen hier in Utrecht.

Geniet van de mooie zomer lieve lezers!
Liefs,
Floor

P.S.: Krijg je geen reacties meer op je blog in je mailbox? Kijk even bij Carin





19 opmerkingen:

  1. Je quilt wordt prachtig. Heerlijk om zo bezig te zijn, hè. En je tuintje is ook al lekker opgeknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig blok met de blauwe vogel.
    Dat word een heerlijk project voor jou. Alles teken uitzoeken en knippen
    Tuin is mooi, best veel werk. Fijn dat je dat kunt doen.
    Fijne zondag Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is het middenpaneel mooi geworden! En wat leuk dat je zelf een rand hebt bedacht. Past goed bij het middendeel en is in de sfeer van het geheel, maar jouw eigen inbreng. En dat maakt t uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, prachtig is de Blue Bird geworden. Voorlopig ben je onder de pannen met het maken van de rand. Veel werk is dat nog maar dat maakt het toch juist fijn om te doen? De plantjes hebben het moeilijk, gelukkig doen de geraniums het overal heel goed, mooie kleuren heb je uitgezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi paneel hoor! Leuk he appliqueren! Lieve bloemetjes, wordt gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige quilt wordt dit.
    En je tuin zit er weer mooi uit zo met de lavendel. Goed water geven. Hooodat de bijen gauw komen. Tis echt een slecht jaar. Door de droogte nog geen slak gezien. De hosta's staan er prachtig bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met verbazing zit ik te kijken Floor, wat wordt het mooi. Je kleurkeuze is super!!!!
    Geraniums? Ik heb ze ieder jaar, een dankbare plant mits je de dode bloemen maar op tijd verwijderd....
    Maar een regenbui is meer dan welkom he?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sluit me helemaal bij de andere reacties aan. Een supermooi blok! En zo leuk dat je weer lekker je eigen drraai aan de volgende rand geeft.
    Lekker genieten van je mooie nieuwe plantjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. The fabric colors in the applique are very pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg mooi je quilt, leuk ook dat jij er je eigen draai aan hebt gegeven. Ik vind het ook mooier! Veel speelser, zo zie je maar weer. Leuk juist geraniums, ik heb ze elk jaar. Geniet van je zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat wordt het een prachtquilt, Floor! Knap hoe je zo voor jezelf hebt uitgevogeld (passende woordspeling haha...) hoe het wèl naar je zin is. En wat kan een mens genieten van de mooie planten in de tuin hè... Schitterende geraniums!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt heel mooi dit middenpaneel, krijg er spontaan zin in om deze ook te maken. Maar eerst maar eens de andere projecten afmaken. Wacht maar Floor je gaat echt van geraniums houden. Dankbare plant.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een erg mooi middenblok !
    Ik had geen reacties meer in mijn mailbox, na de instructies wel weer, maar na twee dagen hield het weer op. Ik hoor dat ik niet de enige ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig middenstuk is het geworden. Succes met de rest van de te maken blokken het zijn heel veel blokken. Knap dat je zoveel op de fiets mee hebt kunnen krijgen. Wel voorzichtig doen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Floor,

    Wat fijn om je - al lezende - te realiseren dat jij weer aardig uit de voeten kunt. Fantastisch, proficiat!
    Ga weer bijlezen ...

    Groetjes en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is je weer gelukt om er iets prachtigs van te maken. En natuurlijk ook heel fijn dat je nu weer gewoon naar buiten kunt wandelen met Jody en in de tuin bezig kunt zijn.
    Groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is het blok schitterend geworden! Heerlijk he, dat gerommel in de tuin. Is ontspannend om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh... je geraniums zijn mooi Floor! Schitterend vol en kleurig...
    Tjonge, wat een klus al die driehoekjes.. Maar je bouwt wel aan iets en het leuke is dat je dit zelf hebt ontworpen. Die vogel zit inderdaad als gegoten in de bloemen...
    Gaat het goed met je nieuwe plantjes? Ze zullen wel dorst hebben...
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jeetje Floor, wat ziet het middenstuk van je quilt er al super uit zeg! Heel erg mooi, en prachtig mooie applicaties. Lekker pittig, die blauwe vogel, echt een focus punt in het midden straks. Ik kijk uit naar de vorderingen hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen