zaterdag 7 mei 2022

Quilttentoonstelling in Amersfoort.

Verheugde me al heel lang op deze tentoonstelling in de Joriskerk, georganiseerd door Quiltmania, Petra en Juud. 


Als ik verstandig was geweest, was ik gisteren niet naar Amersfoort gegaan, want ik heb al de hele week blaasontsteking en voel me niet erg lekker.
Maar....  "ik wil zo graag", was sterker dan het verstand 😁 en dus gingen Theo en ik gisteren toch op weg.


In een half uurtje waren we er, en het was gelukkig niet druk.


We zijn maar een uurtje geweest, maar toch alles gezien en verschillende mensen gesproken die me herkende van mijn blog. 
Heel gek als je herkend wordt, voelde me een beetje een bekende Nederlander. 
Heb veel meer foto's gemaakt, maar geniet van deze 30 die er zijn overgebleven....






De stand van Petra Prins Zutphen.


De stand van Petra Prins Amsterdam, waar ik iets moois heb gekocht.





Theo bestudeert een mooie quilt...



Deze lichtgekleurde quilt vind ik prachtig.


Moet je eens kijken van dichtbij, die schattige jaren 20 stofjes!


Daar kan ik naar blijven kijken en van genieten.


De Joris kerk zelf is ook heel mooi.



Zo'n oud patroon, dat blijft altijd mooi en van deze tijd.



Zo beeldig dit kussen. Je kunt van dit patroon natuurlijk ook een quilt maken. 
Gewoon randen er omheen bedenken.







Na een kopje thee en koffie en een gezellig gesprek met Juud, gingen we weer richting Utrecht.
Ondanks de vermoeidheid heb ik er van genoten en ben blij dat ik ben gegaan.


Zoals ik net al schreef, bij Petra Prins Amsterdam heb ik iets moois gekocht.
Het zit in dit prachtige doosje...
Ik probeerde het te negeren, want het was best wel prijzig en natuurlijk heb ik lapjes genoeg.

Maar het vlees is zwak, ik bleef er naar kijken.... nee, niet doen!.....
Waarom eigenlijk niet?..... Ik heb stofjes genoeg!..... doe nou maar meisje, geniet er van!...  Oké, ik geef me over.... 


Zucht.... daar kan een quilter toch geen weerstand aan bieden? 😜


Een doos vol met fat eighth lapjes (30 stuks) jaren 20/ 30 stofjes! 
Niet helemaal natuurlijk, maar ze doen er erg aan denken.
Bedenken wat ik er van ga maken, maar voorlopig alleen naar kijken en genieten.

Morgen is het voor veel vrouwen moederdag.
Ik dacht altijd dat het een puur commercieel feestje was, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Dit artikel kreeg ik onder ogen:

Moederdag als nationale feestdag

Pas in 1908 begon het idee voor een jaarlijkse Moederdag echt vorm te krijgen, toen de activiste Anna Maria Jarvis haar schouders eronder zette.

Haar eigen moeder, Ann Reeves Jarvis, verloor zelf negen van haar dertien kinderen, waarvan vijf tijdens de oorlog.

Ze had samengewerkt met Julia Ward Howe om Moederdag als dag van de vrede van de grond te krijgen.

Als eerbetoon aan haar moeders harde werk verlegde Anna het accent van Moederdag.

In plaats van een dag waarop moeders wereldwijd de vrede zouden promoten in het belang van hun kinderen werd het een dag waarop juist de moeder geëerd zou worden door haar kinderen. 

Mothers’ Day werd Mother’s Day (ja, het is létterlijk een accent dat werd verschoven).

Anna koos de tweede zondag in mei, omdat deze dicht bij de sterfdatum van haar moeder lag, 9 mei 1905.

De Moederdagdiensten die Anna organiseerde werden al heel snel zo populair dat president Wilson in 1914 de tweede zondag in mei tot een nationale feestdag verklaarde. 

Lieve groetjes,

Floor


14 opmerkingen:

  1. Lief dat jullie een reactie achterlaten.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige tentoonstelling in een prachtige kerk. Fijn, dat ik aan jouw hand mocht meelopen. Wanneer ga jij daar exposeren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt,zo zijn we er ook een beetje bij geweest. En wat een mooi doosje met lieve kleurtjes ,misschien toch die ene quilt maken waar je weg van bent?
    Fijne week toegewenst, groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je toch gegaan bent, Floor. En op tijd weer naar huis. Met een prachtig kado, wat een supermooie lapjes zeg. Dat wordt weer iets moois, dat is jou wel toevertrouwd. Ik heb geen tijd om te gaan, dus ben blij met jouw foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto's en de lapjes zo mooi. Goed dat je jezelf zo hebt verwend. En nog veel beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Floor,
    Wat dapper van jou om ondanks het ziek zijn toch naar de beurs te gaan. Maar ja, ik kan het me helemaal voorstellen. Weken staat dit al in je agenda genoteerd en je wil zoooo ontzettend graag gaan. En dan komt een ellendige blaasontsteking roet in het eten gooien. Ik ben wel héél blij dat we via jouw verslag al die mooie quilts hebben kunnen bewonderen. Ik heb er verschillende gezien die ik wel héél erg mooi vind.
    Gelukkig was het niet te druk zodat je overal goeie foto's kon nemen.
    Wat een heerlijk smuldoosje heb je jezelf cadeau gedaan. Je kon vast wel een opkikkertje gebruiken. Geen beter medicijn dan een doosje met de mooiste stofjes!! Geniet er maar van!
    Dank voor je verslag en ik wens je een spoedig herstel!
    Liefs,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor je mooie verslag Floor, leuk dat jullie ook geweest zijn. Ik was donderdagavond op de vip avond en vandaag ben ik nog een keer geweest om de quilts beter te kunnen bekijken. Ik heb ook erg genoten, en vond het super om mijn favoriete ontwerpsters te ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig Floor, de tentoonstelling, je aankoop en je verhaal. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Floor leuk dat je er was en ik heb me aan mijn woord gehouden er is weer een blog verhaaltje geschreven. Zal mijn leven beteren. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bah, wat naar een blaasontsteking, hopelijk gaat het al wat beter. Goed dat je toch hebt besloten om naar Amersfoort te gaan en te genieten van al dat moois!
    Ik kon niet zelf, dus heb nu even mooi kunnen meegenieten van al die mooie quilts, en dat prachtige doosje met lieve stofjes. Daar ga je vast iets heel moois van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Naar is dat ... blaasontsteking. Het komt ook vaak weer terug geloof ik. Goed dat je tòch bent gegaan, even eruit en afleiding doen een mens goed en zeker als het zo'n geweldige tentoonstelling betreft!
    Wat leuk dat Theo er ook zoveel belangstelling voor heeft!
    Als je dat doosje niet had gekocht, had je spijt gekregen... Er zijn van die dingen&momenten waarop je hart zegt... Ja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ondanks dat je je niet lekker voelde, ben je toch geweest, wat fijn om dan ook nog met verschillende mensen te spreken 🥰
    Mooie foto's, ik geniet er nu van 🪡🧵
    Groetjes en beterschap 🙏♥️

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lol it is weird when out and people recognise you from your blog..... Thankyou for sharing all the gorgeous quilts.....I am glad you were sort of well enough to go....... Lovely shopping.......

    BeantwoordenVerwijderen