zaterdag 13 augustus 2022

Alles groeit.

Alles groeit... nou momenteel even niet, want het is te heet en te droog. Vooral de natuur en de boeren hebben er last van.
Zo verschrikkelijk al die bosbranden.
Het nieuw aangelegde stuk van mijn tuin doet het gelukkig goed dank zij veel water geven.


Verleden jaar kwam mijn tuinman langs om een stuk van de tuin te ontdoen van woekerende planten. 


Een aantal stukken, waaronder dit grote stuk was leeg. Heerlijk dat ik nu wat dieper de tuin in kon kijken.
Maar ja, zo kaal kon het ook niet blijven natuurlijk.


Dus naar Intratuin om wat planten te kopen en heel veel stekjes van elders in de tuin gehaald.


Het was al herfst, dus een prima tijd om stekjes van achter naar voren te planten.
Zouden ze de winter overleven?


Ja hoor, kijk de Astilbes eens prachtig in bloei staan!
Ze doen het hier eigenlijk beter dan achterin de tuin waar te veel zon staat, daar kunnen ze eigenlijk helemaal niet tegen.


Na nog vaak naar Intratuin te zijn geweest staat dit stuk nu ook lekker vol.


Er is door de droogte wat uitval van mijn eigen stekjes op dit gedeelte, maar dat komt helemaal goed in de herfst, inmiddels weer stekjes genoeg.


Na jaren werken in de tuin zijn mijn goede tuinhandschoenen aan vernieuwing toe.


Zo kapot hebben ze weinig nut meer.


Gelukkig had ik nog een paar nieuwe liggen, die zal ik wel niet meer verslijten, want ze zijn ijzersterk.


Zoals ik in het begin al schreef, is de natuur gortdroog. Hittegolf en al lange tijd geen regen, of niet meer dan een paar millimeter.
We hebben veel eikenbomen hier in het park en de straat waar Theo woont.
Die hebben moeite met de droogte en laten nu voortijdig hun eikels vallen.


Eikeltjes die nog lang niet volgroeit zijn, het hele park en de straat ligt er vol mee.
Dat doen de bomen uit zelfbehoud maar het zorgt straks voor moeilijkheden in de winter.
Geen eikels voor de eekhoorntjes, de wilde zwijnen en andere dieren die daar van leven.


Het enige voordeel van al die zon is dat ik veel stroom ophaal met mijn 12 zonnepanelen.
Die werken de hele dag door.
Dit jaar het meeste opgehaald van de 9 jaar dat ze op het dak liggen, 3066 kWh !
Die heb ik bijna helemaal zelf opgebruikt van de winter met een elektrische bijverwarming, dat scheelde heel veel gas, zodat ik geen verhoging heb gekregen van mijn energierekening.


Er is nog iets wat lekker groeit, weer een blokje klaar van mijn quilt van jaren 30 stofjes.


Zou die al op de goede breedte zijn....


... of misschien nog een blokje er aan... nog even over nadenken.


Nog even volhouden dus met die hitte, volgende week wordt het beter.
Binnenblijven, ventilator aan en veel drinken.
Ze voorspellen voor Utrecht maandag 3 mm regen...  dat gaat dus geen zoden aan de dijk zetten. 😠

Fijne week gewenst.
Liefs,
Floor
 



 

13 opmerkingen:

  1. Ben altijd blij met jullie reacties!
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellige blog weer. Je bent dus niet alleen een bos oma maar ook een tuinvrouw :) Mooi om het zo te zien groeien, de seizoenen door. Als de hitte over is wacht mij ook veel werk in de tuin. Mijn man heeft de lavendel geknipt, dus oprapen die handel en de rozen hebben veel dode bloemen. Het komt wel weer.

    Wow, dat is dus echt de moeite waard, die zonnepanelen. Wij hebben ze nog niet omdat we niet weten of we hier blijven wonen. We zijn nu op zoek naar warmte panelen voor binnen.

    Ik vind je quilt heel leuk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Behalve kleurgevoelig voor quilts, heb je ook gevoel voor je tuin. Hij ziet er prachtig uit hoor. Ik vind het quiltje echt geweldig worden, leuk met al die stofjes en kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te zien hoe mooi je tuin nu is na de veranderingen. Geniale foto met die oude handschoenen, die kun je zo wel inlijsten. Vrolijk quiltje gaat het worden. En hier t zelfde verhaal met de zonnepanelen (vanaf 2015)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je tuin ligt er prachtig bij, je hebt eer van je werk. Het zal nu te warm zijn om er te zitten maar dat komt wel weer. Het quiltje wordt heel boeiend met al die mooie lapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne week, Floor! En ja, laat die regen maar komen ;)

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je toch een mooie tuin.
    Ja die droogte. Het gras op de dijken hier is dit en geel. Gelukkig hebben we nog geen scheuren gezien. Hoop dat dat zo blijft. En dat de regen die komt rustig sijpelt en niet met bakken valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in de tuin toch wat schroeiplekken. Kan er niet tegenaan sproeien. Komende week wat regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Floor,
    Oh,oh wat is me dat toch een warm weer geweest. Vandaag hopelijk een laatste dag puffen en zweten. Voor volgende week zie ik een temperatuur van rond de 25° . Ik kan niet wachten -:)
    Aan de handschoenen te zien ben je een gepassioneerde tuinvrouw. De nieuwe zullen nog wat stroef zitten maar ze zien er idd zéér degelijk uit. Goed materiaal is zo belangrijk om degelijk werk te kunnen afleveren.
    Heerlijk om telkens een nieuwe stofcombinatie bij elkaar te zoeken voor een volgende blokje. Het ziet er al héél leuk uit!!!
    Ik wens je een fijne (koelere) week toe!
    Liefs,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk, jou plantenhoekjes en zo te zien hou jij ook veel van tuinieren. Prachtige bloemen hebben de astilbes, ik had er een paar gekocht, laatst, in de grond gezet, maar ze staan dus helemaal verkeerd, bijna de hele dag zon. Daarom, als ze het overleven (geef ze iedere avond een flinke slok water) ga ik ze in het najaar verplanten. Veel planten kunnen er gewoon niet tegen en hebben al het loodje gelegd, wat erg jammer is. Je nieuwe blok is weer mooi bij elkaar gekozen, die stofjes zijn erg lief. Sterkte met de (hopelijk) laatste te warme dagen en bedankt voor je lieve reactie op mijn blog. Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet je tuin er mooi uit, gezellige plekjes. Bij mij krijgen een paar planten en de bakken water. De rest wordt dus afwachten wat gaat overleven. We hebben sinds dec. 2019 panelen. We hebben ze er al voor de helft uit. Gaat dus lekker. Het quiltje wordt erg mooi, prachtige kleurcombinaties. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat worden de blokken leuk,kleurtjes passen goed bijelkaar.
    Je tuin ziet er weer prachtig uit, en de zonnepanelen zijn ook mijn favoriet, tegenwoordig blij met de energienota.Fijneweek toegewenst Floor.groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die regen is gelukkig gekomen Floor, je kon de plantjes bijna horen zingen van plezier! Maar er mag nog wel wat meer vallen. Fijn dat we de ergste hitte weer achter ons hebben, nu nog een beetje afkoelen in huis. Bij jou ook nog zo warm? Hier nog 26 graden, gelukkig kan ik er goed tegen.....
    Fijn je nieuwe tuinhandschoenen. Ik hoop dat je er nog heel lang en veel plezier van mag hebben.

    BeantwoordenVerwijderen