zondag 11 september 2011

Tentoonstelling van het Quiltersgilde in Leiden.

Ben vandaag vroeg op pad gegaan om met de trein naar Leiden te gaan, naar de tentoonstelling van het Quiltersgilde.
Toen ik daar om kwart over 10 aan kwam, was het nog heerlijk stil.

Eerst even naar de stand van het Quiltersgilde, om een stembriefje te halen.

Daarna  lekker even naar de winkeltjes, want ik zocht nog een effen donkerblauw en rood lapje linnen voor bij mijn "knuffeldoos" met antieke stofjes (zie vorig blogbericht), en wie weet wat er nog meer voor leuks te koop was.

Zoals deze bedeltjes. Niet van zilver hoor, maar toch leuk om aan je tas te hangen of zo. Grappig toch dat mini quiltgerei?
Nog tussen de lapjes gesnuffeld van alle winkeltjes, maar zag niets wat ik echt kon gebruiken of nodig had.
Zoeken naar die linnen lapjes dus maar.............
Had verwacht wel wat te vinden in de verschillende winkels, maar dat viel tegen.
Maar dan........... in het laatste winkeltje, daar lagen linnen stofjes, ook donkerblauw en rood (hier op de foto overbelicht en dus lichtblauw en roze geworden)
Raad eens wat!!!! Dat was bij Carol Cox! Mijn eigen quiltwinkel waar ik ook dat knuffeldoosje gekocht had!
Ga ik helemaal naar Leiden, kom ik ze tegen in de Utrechtse quiltwinkel!

Later werd het wat drukker en heb ik lopen genieten van de diverse mooie quilts.
Over het algemeen genomen waren er mooie quilts deze tentoonstelling.
Vooral de grote bedquilts zien er indrukwekkend uit! Maar uit respect voor de makers laat ik geen quilts zien, alleen deze overzicht foto.
Deze kan ik wel laten zien, want dat is een antieke quilt van An Moonen. Het is een in Amerika gekochte antieke quilt (waarschijnlijk voor een kinderbedje) maar met een echte Hollandse uitstraling, en ook een patroon dat vaak in Hollandse quilts werd gebruikt.
Misschien is hij destijds in Holland gemaakt, of in Amerika door een Hollandse vrouw, dat zou ook kunnen. Maar hij had een leuke, echt oude uitstraling.

De Pieterskerk in Leiden is trouwens ook heel erg mooi!

Prachtig toch die bogen en de lamp?

Na 1  1/2 uur kijken naar al dat moois, was mijn energie helemaal op, en moest ik weer naar huis.
Wel jammer, want ik ben er totaal 3 uur voor onderweg geweest. Dat staat eigenlijk niet in verhouding tot die 1  1/2 uur aanwezig zijn. Maar toch, het was het waard. Ik heb er van genoten en kan thuis nog lekker nagenieten van de mini quiltjes in de catalogus van deze tentoonstelling.

2 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Floor. En ja, het is jammer dat je niet langer kon blijven. Maar stoer dat je, ondanks je beperkte energie er toch naar toe bent gegaan. En ook dat leveert weer energie op moeet je maar denken....
    groetjes yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Floor,

    Beter laat dan nooit, moet je maar denken. De reden is dat ik vaak 's avonds op mijn telefoon blogjes zit te lezen en dan van plan ben om de volgende dag een reactie te schrijven. Vervolgens heb ik het dan te druk en vergeet ik het. Niet zo handig dus. Nu heb ik dit verhaaltje even opnieuw gelezen en ik ben het eens met voorgangster, het is een leuk verslag! Ik heb Leiden dit jaar voorbij laten gaan. Ik zou op zaterdag gaan, maar toen was het veel te warm en de dagen daarna was ik te druk met andere zaken. Inmiddels heb ik al veel foto's gezien hier en daar en dus toch een beetje een idee hoe het was.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen