vrijdag 31 augustus 2018

6-9-2011 ?????

Wat een rare titel voor dit blogje! Wat is er met die datum, waarom is die zo belangrijk???


Toen kocht ik namelijk bij Carox Cox deze doos met stoffen. Niet zo maar lapjes, maar echte antieke tijkstoffen. Dat zijn stoffen die om oude matrassen zaten.
Zeg nou zelf, zo'n doos laat je toch intact?
Steeds als ik hem opendeed dacht ik "nee, niet verknippen"...
Dat heb ik 7 jaar volgehouden!


Kijk zo ziet de doos er uit,


Ze komen uit Duitsland. Dit bedrijf conserveert antieke stoffen.
Natuurlijk zijn ze wel gewassen, maar toch zien ze er soms verwassen en verkleurd uit.


Maar nu moest het dan maar eens gebeuren, de schaar er in!
Eerst alle lapjes vochtig maken en strijken.
Omdat het stevige linnen stoffen zijn, moeten ze wel vochtig zijn, anders lukt het niet.
Het zijn er 61, dus ik was wel even bezig met "de was".


Toen alles op de grond uitspreiden en later een beetje op kleur sorteren, want alle lapjes heb ik nodig voor de quilt.


De stoffen zijn ongeveer 25 x 25 cm, maar ik snijd ze op 19 x 19 cm.


Een gedeelte wordt in kleinere vierkantjes gesneden voor de afwisseling in de quilt die ik ga maken.
Omdat het zulke stugge stoffen zijn, kan ik er alleen maar een eenvoudig patroon van maken met grote stukken.


De lapjes zijn natuurlijk niet perfect.
In deze zit bijvoorbeeld een naad, die laat ik natuurlijk gewoon zitten.


Hier een bloed? vlek, die mag ook blijven, is na het wassen niet weggegaan.


Hier zit nog een stukje van een bevestigingsband, gewoon laten zoals het is.


Dit blauw geruite stofje is helemaal goor van kleur.... nou en?


Deze twee zijn erg verbleekt door jarenlang gebruik.... nostalgie....


Zoals jullie weten naai ik al mijn quilts helemaal met de hand, maar daar is deze stof veel te stug voor, dus helaas moet dat met de naaimachine.
Helemaal niet mijn ding, maar met een opgeplakt magneetje blijf ik beter recht stikken, want dat lukt me meestal niet.


Kijk, zo gaat het worden. Eén blok heel, en het volgende bestaat uit vier verschillende stukjes, en dat elke rij afwisselen.


Normaal strijk je met patchwork de naden één kant op, maar ook daar is de stof te dik voor, dus gewoon plat strijken, dat kan nu ook wel omdat met de naaimachine de naden sterker zijn.


Kijk, zo gaat het worden, ziet er zo leuk en vrolijk uit, waarom moest dat nou 7 jaar duren?
Zoals je ziet komen er hier en daar ook effen rode (en blauwe) vierkanten tussen.
Ook die linnen stof ligt er al 7 jaar, en zijn overigens wel nieuw.
Die stof gebruik ik ook voor de rand en de afwerkbies straks.


Natuurlijk kan ik straks de quilt niet quilten, daar kom ik echt niet doorheen met mijn kleine quiltnaaldje. En met de machine ga ik het echt niet doen. Dus ga ik deze knopen.
Niet met draden maar met (ook weer antieke) stoffen knopen die ik op de kruisingen ga opnaaien.
Ja, ik heb er lang over nagedacht, daar had ik ook alle tijd voor haha!

Voor de afwisseling is het ook wel eens leuk dat deze quilt natuurlijk heel snel gaat, niks geen 2 jaar werk :-)

Wens jullie een fijne creatieve week toe.
Liefs,
Floor





30 opmerkingen:

  1. Lief als jullie een reactie achterlaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief als jullie een reactie achterlaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk is dit, houd ik wel van.
    Stofjes met een verhaal.
    Goed en leuk bedacht je loopwerk en dan met die oude knoopjes.
    Word vast geweldig..............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige collectie ruitstoffen. De stoffen knopen gaan het echt af maken. Wordt vast mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, stofjes met geschiedenis. Dit wordt vast een leuke fleurige quilt. Succes met maken. Misschien ga je nog van je naaimachine houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is best een uitdaging weer.
    Maar dat kan je wel aan. Zo goed voorbereid.
    Ruiten moeten wel recht zijn. En wat zie ik ouderwetse linnen slopen knopen. Word zeker prachtig.
    Succes
    Groetnis Annie. Fijn weekeinde

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat wordt een spannend project, zo heel anders dan we van je gewend zijn. Prachtige oude stoffen met elk een verhaal gaan samen een bijzondere quilt vormen. Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? Ben er heel benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk project, fantastisch! Prachtig, die stoffen. Dank voor dat superideetje van je, die magneet op je naaimachine, dat ga ik ook proberen ...
    Veel plezier met het vervolg en groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die magneet is niet mijn idee Carolien. Die zijn ook te koop in sommige quiltwinkels. Dit is gewoon een magneetje van mezelf.

      Verwijderen
  9. Wat een prachtige doos met stoffen, die quilt gaat echt heel leuk worden!!

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat word dit prachtig.
    Leuk dat je jarenlang hebt gewacht/nagedacht over wat je met deze lapjes wilde gaan doen.
    Het ziet er nu al heel erg leuk uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk dat is nu leuk! Af en toe de stofjes bekijken en dan lekker verder broeden op een plan. Als dan na 7 jaar het ‘ei’ is gelegd dan heb je ook iets!
    Ziet er prima uit en enig met die oude knoopjes, helemaal in stijl, het wordt vast een heel mooi exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eindelijk mag je eigen doos van Pandora open. Wat goed dat je je al die jaren hebt kunnen beheersen en alleen al kon genieten van de inhoud. Veel plezier met het afmaken. Ik kijk uit naar het resultaat. Goede tip van die magneet. Ga ik ook proberen. Gaat bij mij ook ook altijd van alles scheef, daarom mag ik niet meer schaatsen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grandioos mooi. Hier hou ik van, pure nostalgie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een unieke verzameling lapjes. Dat wordt heel mooi! Je hebt een leuke afwisseling zo om aan te werken: stevige tijkstofjes en ook de fragiele bluebird. Allemaal prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige stof. En wat leuk om daar nu een quilt van te maken. Ik denk dat je al weet waar hij komt (te liggen), want je gaat zo gedecideerd te werk. En lekker handig, een naaimachine. Veel plezier met het maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk om die stofjes waar je al zo lang naar hebt gekeken nu tot een mooie quilt te verwerken. Heel anders dan wat je normaal doet en prachtig met die doorleefde stoffen. Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha Floor, dat ken ik een doos stofjes die te mooi is om verwerkt te worden. Mijn quiltmaatje heeft jaren geleden op een quilttentoonstelling in Lyon een doos stofjes gekocht van toen nog Den Haan en Wagenmakers. Een doosje vol sitsen. Tot op heden wordt daar alleen maar naar gekeken, niet aangekomen -:))
    Nu snap ik waarom je de geweven stof in mijn blogpost zo mooi vond. Qua stijl past die perfect bij jouw stofjes!
    Heel veel plezier bij het werken aan dit nieuwe geweldige project!!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi, deze stoffen. En wat een geweldige plannen heb je ermee! Dit wordt iets heel bijzonders en moois. De foto’s zien er al heel veelbelovend uit. Plezier en succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is wel een schat die je goed bewaard hebt. Wat een leuke stoffen, ben benieuwd hoe je quilt eruit gaat zien.
    Veel succes ermee! Groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha ha Floor, voor velen herkenbaar he?
    Prachtig wat je ermee gedaan hebt. heerlijk voor in de bedstee.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat gaat een prachtige quilt worden Floor . Ik ken het ook, heel zuinig zijn op die mooie stofjes dus nog maar niet gebruiken haha.

    Veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat gaat dit een bijzondere quilt worden, leuke lapjes. Succes en je gaf ons wel een mooie en goeie tip, magneetje ernaast voor recht te naaien.
    Fijne zondag Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat bijzonder zeg !
    Erg leuk dat hij nu aan de beurt is bij je :o))
    Veel succes ook met de machine ;o)
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie bijzondere stoffen. En wat gaat het mooi worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik snap best dat je niet graag in die prachtige lapjes wilde gaan knippen. O ja, ik zou ook heel veel schroom voelen...
    Maar nu is de tijd daar dan toch rijp voor!
    Leuk om 4 kleine blokken af te wisselen met een grote...
    Heb je al een naam voor deze bijzondere quilt?
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit wordt zeker weer een prachtexemplaar. Soms is het gewoon leuk om een pakket even te laten liggen, er af en toe naar te kijken en er pas een poos later aan te beginnen. Ik had ook eens een doos gekocht, iedere keer maakte ik hem open, bekeek de foto en de stoffen en vervolgens deed ik m weer dicht.
    Ik heb er ook jaren over gedaan om te gaan beginnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    IWIN89

    BeantwoordenVerwijderen