zaterdag 6 juli 2019

Nieuw (tussendoor) project(je).

We kennen het allemaal... de verleidingen.
Wat een mooi patroon, wat een mooie stofjes... even één blokje proberen om te kijken hoe het wordt.


Hoe ik er bij kom om dit blokje te maken? 


Het begon met het kopen van deze prachtige blauwe William Morris stoffen, ik heb ze jullie al eerder laten zien.
Geen idee wat ik er mee zou gaan doen.


Dat veranderde op slag, toen Marion bij ons op de bee verleden maand deze prachtige top liet zien die ze net af had, gemaakt van Japanse stoffen, echt een plaatje!
De naam is Stapelquilt, wat ik eigenlijk een beetje armoedige naam vind voor zoiets moois.


Toen kwam deze in de etalage bij Carol Cox, gemaakt door Lieke. Andere stoffen, andere kleuren, maar ook zoooo mooi! Natuurlijk was ik gelijk verkocht.


Even op Google gezocht, het blijkt een patroon te zijn uit Quilt & Zo, nr. 42.
Ik heb dat blad niet, maar besloot het patroon zelf te tekenen vanaf de foto.


Eigenlijk wordt deze quilt - omdat de smalle tussenstrookjes lastig te naaien zijn - op rasterquick vastgenaaid.
Omdat dit moeilijk quilten is, je haalt het immers daarna niet weg, besloot ik om het op de gewone patchwork manier te doen.
In plaats van 1 cm tussenstrookjes, vond ik het mooier om 5 mm tussenstrookjes te maken. 
Ach ja, waarom zou je het niet nog een beetje moeilijker maken... 😝


Maar goed.... na blokje één moest een volgend blokje natuurlijk ook uitgeprobeerd worden, dat was tenslotte anders.


Omdat blokje 3 weer anders was, werd die ook weldra geboren.
Wat komen de stoffen prachtig uit...


Het vierde blokje was de laatste in de variaties, leuk al die verschillen.


Omdat het quiltje bij mij niet zo groot wordt (heb de blokken ook wat kleiner gemaakt) het laatste blokje ook dan maar. Die is al geweest, maar komen allemaal weer terug natuurlijk.


Ben heel blij met het resultaat, en vanmorgen op de bee vonden de dames het ook erg mooi geworden. 
De breedte is nu 58 cm, en wordt straks nog wat breder door een lichte rand er omheen.
Ik heb er al een leuk plekje voor, dus ben bang dat dit tussendoortje gewoon tussendoor blijft komen. 

Het begint hier in Utrecht net een beetje te regenen, heel welkom voor de tuin!
Wens jullie een fijne zomerweek toe.
Liefs,
Floor

P.S.: uiteindelijk zat er maar 4 mm regen in de regenmeter, jammer!










18 opmerkingen:

  1. Ben altijd blij met reacties op mijn blog.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe eenvoud ook prachtig kan zijn. Geniet van het buitje voor de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, die blauwtinten. Hier viel ook een zeer welkom regenbuitje, hopelijk komt er nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Floor, ik vind de stofjes prachtig maar hóe je ze hebt verwerkt, dat vind ik nog mooier!

    Liefs,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, dit is een heel mooi tussendoortje. Wat een prachtige quilt, heeft echt iets bijzonders...
    De diepblauwe kleuren van je lapjes vind ik zo mooi! En alhoewel de kleurstelling van Marion weer heel anders is, vind ik dat ook erg mooi. Heeft echt uitstraling!
    Fijn weekend en groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi zeg. Die stoffen zijn prachtig. Benieuwd wat je er voor plekje voor hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit word weer prachtig!
    Mooie stoffen en een mooi patroon.
    Ben benieuwd waar deze quilt komt te hangen, maar dat zien we vanzelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klein maar fijn. Knap die smalle biesjes zo mooi recht.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk patroon,Floor. En de stoffen zijn prachtig. Dat wordt weer een leuk project(je).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk en eenvoudig patroon! Ik kan me voorstellen dat je er voor gevallen bent als tussendoortje, vooral als je nog van die mooie lapjes hebt liggen die er heel geschikt voor zijn.
    Een mooi begin is al weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Floor,
    Ziet er heel mooi uit wat een mooie quilt..zo fijntjes knap hoor die smalle biesjes👏

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig en wat een beeldschone stoffen gebruik je ervoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gebeten door het quiltvirus en allemaal dezelfde symptomen -:))
    Ik kan het ook niet laten om voortdurend van project naar project te switchen!
    Altijd maar weer benieuwd hoe een nieuw blok eruit zal zien. En omdat één blok geen is blijf je maar blokken maken. Wat heb je weer een herkenbaar verhaaltje geschreven Floor!!
    Jouw blokken zien er héél mooi uit. Dit wordt vast weer een heel bijzonder quiltje!!
    Fijne week.
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat wordt een prachtig quiltje Floor!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een goede keuze om dit patroon te gebruiken in combinatie met deze stoffen. De stoffen komen er geweldig mooi in uit, en ook de geometrische van het patroon is goed te zien. Wordt weer een beauty!
    Gelukkig voor onze tuinen regent het nu wel lekker door. Geen hoosbuien, maar een gestadige bui, een weldaad voor de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen