zondag 5 december 2010

Mijn Amish quilt.

Hier is hij dan, mijn Amish quilt. Het patroon heet: Split Bars, en is één van de eenvoudigste Amish patronen.
Veel mensen vinden het misschien maar een saaie quilt waar weinig op te zien is, maar hij is intensief gequilt met mooie patronen.
Ik vind het een hele krachtige quilt geworden en ben er erg tevreden over.
 Het lukte me niet om hem goed recht op de foto te krijgen, waardoor hij nu scheef lijkt, maar dat is gelukkig niet zo.
Het naaien van de banen ging vrij vlot natuurlijk, maar het quilten was heel veel werk, maar dat heb ik met veel plezier gedaan.
De Amish zijn een zeer gelovige gemeenschap die lang geleden gevlucht zijn uit Duitsland en Zwitserland, omdat ze vervolgd werden in verband met hun geloof.
Ze wonen nu in Amerika en leven heel erg sober. Zo hebben ze geen elektriciteit en doen ze alles met paard en wagen. Wel gaat ze op hun manier met de tijd mee, maar altijd onder strikte voorwaarden en wel zo dat hun geloof dat nog kan toelaten. Ze bewandelen slechts het smalle rechte pad.
Als 's winters het werk van de vrouwen wat minder wordt (alle wintervoorraden zijn dan opgeslagen) hebben ze tijd voor hun quilts. Ze werken altijd met effen stofen. Vroeger vooral met wollen stoffen in vrij sombere kleuren ( veelal stoffen die ze ook voor hun jurken en schorten gebruikten) en eenvoudige patronen, maar later ook in lichtere en fellere kleuren en katoenen stoffen. Ze naaien de quilts op hun handnaaimachine in elkaar en gaan dan met een groep "zusters" gezellig samen aan één quilt quilten aan een groot quiltraam. Ze maken grote quilts voor hun twee persoonsbedden (de kinderen slapen ook samen in een groot bed) en ze worden heel intensief en met prachtige patronen gequilt. Onderhand worden dan de laatste nieuwjes verteld. Eigenlijk een soort quiltbee zeg maar.
Ik heb al een hoop boeken over antieke Amish quilts en ook over hun manier van leven.
Toen ik pas begon met quilten, vond ik hun patronen maar saai, maar ik ben ze steeds meer gaan waarderen en ga nu aan mijn 2e Amish quilt beginnen, zoals ik al eerder schreef een Sunshine and Shadow quilt. Die wordt echt heel kleurig!

Eigenlijk zou ik gisteren al deze quilt op mijn blog zetten, maar ik was gezellig naar de Quiltbee bij Carol Cox, en toen we uit de kelder naar de winkel gingen, zagen we opeens een heel dik pak sneeuw liggen.
Op de heenweg kon ik prima fietsen, maar nu was dat erg moeilijk en durfde ik dat niet.
Dat betekende.... helemaal lopen naar huis.
Dat was echt zwaar door de sneeuw met flink veel wind en een fiets aan de hand.
Na drie kwartier lopen kwam ik doodmoe thuis om half 2 en had ik 's avonds geen puf meer in dit stukje.

1 opmerking:

  1. Wow wat een beauty is de Amish quilt. En wat mooi gequild.... Staat ook nog altijd op mijn WIMMETJES-lijst. Maar ja, daar staat zoveel op......

    BeantwoordenVerwijderen