vrijdag 16 juni 2023

Tuin-quilt.

Omdat mijn mandjesquilt klaar was "mocht" ik weer een nieuw project starten, want het is nu eenmaal leuk om een beetje afwisseling te hebben.

Ik zag in Quiltnieuws 155 (maart) een artikel over Mieke Hendriksen, en deze foto viel me daarbij op.
Het was een patroon van een BOM uit Australië waar ze van alles aan veranderd had.


Erg mooie quilt vond ik, vooral de indeling van de blokken, die niet netjes naast elkaar zitten, maar allemaal verschillend zijn, sprak me aan.
En ook allemaal tuin voorstellingen, zo leuk!
Ik bedacht me toen, dat ik in al die jaren dat ik quilt nog nooit een tuin-quilt heb gemaakt, dat kan toch niet als tuinfanaat?


Dus een groot papier gepakt en de indeling van de foto nagetekend.
Dat viel nog niet mee, dus werd er nog wel eens gegomd, maar uiteindelijk was het naar mijn zin.


Voor het middenblok wilde ik deze foto gebruiken, ons tuinhuisje op de laatste volkstuin die Wim en ik hebben gehad.
Er omheen gras en appelboompjes, die op deze foto pas geplant waren, dus nog erg klein.


Dus nam ik de vrijheid om de bomen groter te tekenen en ook wat planten achter het hekje.


Het heeft een hele tijd geduurd voordat het blok klaar was. 
Vooral de bomen waren heel veel werk.

Heb nog een extra uitdaging bedacht, ik ga geen groen gebruiken in deze quilt.
Een tuinquilt zonder groen???
En dit gras dan? Dat is een beetje blauwgroenig, dat "mag" nog wel.


De kruinen van de bomen bestaan uit verschillende losse stukjes, omdat de blaadjes op de stof allemaal één richting uitliepen.
Maar ze werden uiteindelijk naar mijn zin.


Gezellig dat hekje met de bloemetjes er achter.


Het stofje met de mandjes er op heb ik al vaker gebruikt in quilts.


Het bankje is gemaakt van hele kleine stukjes stof. 
Eerst wilde ik het maar weglaten, maar dat voelde niet goed.
We hebben daar destijds zo vaak op gezeten na gedane arbeid....
Het was eigenlijk een wit bankje, maar tegen het witte huisje kwam dat niet zo goed uit.
Ben blij met het blok.... zoete herinneringen...
Op naar het volgende, ideeën genoeg.


Van de week maakte ik in mijn tuin iets bijzonders mee.
Met een hevig gebrom zag ik iets langs me heen vliegen.
Twee bijen die neerkwamen op een groot blad in mijn vijvertje.
Ik keek nog eens heel goed.....
Niet te geloven, ik was getuige van de paring tussen een bij en de Koningin!
Het mannetje bewoog heel snel met zijn vleugeltjes (dat schijnt ook nog warmte af te geven) en er was een brommend geluid.
Het duurde best een tijd, dus snel mijn telefoon gepakt... zoveel mogelijk ingezoomd.... en klik!
Daarom niet helemaal scherp geworden helaas, maar ik ben toch blij dat ik dit bijzondere moment heb kunnen fotografen, en dat ze net mijn tuin uitkozen voor hun liefdesspel. 💖


Het is droog.... dus de natuur en ook mijn tuin lijdt daar erg onder.
Het grote perk met Astildes, die schaduw en vocht nodig hebben, hebben het begeven, zelfs elke dag sproeien helpt niet.
Eerst stond er opzij een hele grote boom van de buren voor de nodige schaduw, maar nu die helaas is omgezaagd heb ik daar de hele dag zon.


Dus sproei ik daar maar niet meer, zinloos...
Ik zal de mooie paarse pluimen in juli missen. 


Voor de rest van de tuin de sproeier zo af en toe maar eens aanzetten.
Wens jullie mooie zomerweken, maar hopelijk wat koeler en af en toe regen.

Liefs,
Floor


14 opmerkingen:

  1. Dank voor het lezen en jullie reacties.
    Liefs, Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit PRACHTIG gedaan Floor. Geweldig dat je dat zomaar kunt tekenen en na kunt maken met stofjes. Wat zul je hier een plezier met het maken hebben.
    De droogte doet je tuin niet goed, hopelijk helpt het sproeien voor het andere deel van je tuin.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superquilt van die Mieke. Ik denk trouwens dat die van jou net zo mooi zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi quiltproject Floor. Dat gaat je vast lukken om er mooie eigen tuinherinneringen in te verwerken. Het tuinhuisje is je al erg goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig blok is het geworden. Dat wordt een fantastisch mooie quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaat dat een prachtige quilt worden. Het eerste blok is al een dierbare herinnering geworden. Dat je getuige mocht zijn bij een bijenhuwelijk is toch helemaal uniek, wie maakt dat nou mee. Fijn, dat we konden mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WoW, wat een prachtig ontwerp heb je gemaakt en de uitvoering is ook niet misselijk. Een mooi begin van de nieuwe zomer quilt. En wat je al niet meemaakt in jouw tuin, haha. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Floor,
    Wat een geweldig idee om een tuinquilt te maken. Dat jij maar een foto nodig hebt om er je eigen quiltontwerp van te maken daar moet je zéér getalenteerd voor zijn. Maar we weten door alles wat je ons hier laat zien dat jij over dat talent beschikt!!
    Ik vind het ook een hele speelse quilt om naar te kijken o.a. door de manier waarop de blokken geplaatst zijn.
    Wat heb je dat tuinhuis mooi ontworpen vanaf die foto. Echt schitterend gelukt. Je hebt een geweldig leuk stofje gebruikt voor het bankje. Het lijkt net een echt bankje te zijn. Ik begrijp dat je hierbij gaat wegdromen naar vroegere tijden.
    Ben super benieuwd naar de invulling van de andere blokken!!
    Veel plezier met het verdere ontwerp van deze quilt!
    Liefs,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Floor,
    Dat is een mooi en speciaal eerste blok. Ik vind het ook knap ontworpen en gemaakt. Nu vraag ik mij wel af of je de parende bijen ook in een blok gaat verwerken. Hopelijk komt er deze week wat regen. Ook wel jammer dat de boom weg is.Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh Floor wat ga je een FANTASTISCHE quilt maken, prachtig de verspringende vakken en een knap stukje werk heb je verricht zeg om die tekening te maken. Het eerste blok, het hart van de quilt, jullie samenzijn in een liefdevolle omgeving is werkelijk adembenemend mooi geworden. De kleuren zijn echt PRACHTIG gekozen vooral ook dat blauwgroen gras. Het mooie is , {althans zo voelt het voor mij} dat er heel veel op te zien is tot in het kleinste detail uitgewerkt en toch oogt het voor mij als een ZEER rustgevend geheel. En ik denk ook dat de gehele quilt dat rustgevende zal uitstralen, zooooo MOOI!!! En wat een belevenis daar bij jouw in de tuin, wat goed dat je nog zo'n duidelijke foto van hebt kunnen nemen, want je wil die Bij met de Koningin natuurlijk niet storen tijdens het liefdesspel ;-) Wat jammer ook dat je perk met Astilbes zo te lijden heeft gehad van de brandende zon en extreme droogte. Maar op je laatste foto ziet je tuin er toch heel fris en vrolijk uit. Hopelijk vallen er binnenkort eens een paar flinke buien die misschien, heel misschien, de Astilbe weer langzaam kleine groene sprietjes tevoorschijn gaan toveren. Wens je heel veel succes met de voortgang van deze schitterende quilt, en een fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo komen je jaren van tekenen weer goed van pas en vloeien 2 hobby's in elkaar over. Heel leuk idee om je eigen tuinquilt te maken en weer mooi uitgevoerd. Ben benieuwd naar je volgende blok. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto van die bij en zijn Koningin, heel bijzonder dat je daar getuige van was.
    En dan je blok van jullie tuinhuisje, wat een kunstwerk! Echt Floor, wat kan jij dat toch mooi, zo netjes gedaan met al die priegel stukjes stof. Wat een geduld heb jij.
    Jammer van een deel van je tuin, de droogte eist echt zijn tol hier en daar hè? Er is bijna niet tegenop te sproeien.
    Fijn weekend en ik kijk al uit naar je volgende mooie blok!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lang geleden deze quilt gezien en vond hem prachtig maar jij maakt er wel echt iets heel bijzonders van. Dat gaat een prachtige herinnerings quilt worden. Het is te droog en zo jammer van al het groen en bloemen buiten. Toch heeft het vannacht hier in Epe op de camping geregend. Helaas te weinig maar toch het kan nog. Groeten marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je weet altijd wel iets moois te kiezen, Floor... Wat een prachtige quilt is dit en die van jou gaat dat zeker ook worden! Enig, hoe je je eigen tuinhuisje hebt getekend en hebt verwerkt. Wat kun jij dat toch goed. Bijzondere stof voor dat mandje; het is zò echt...
    Erg hè, die droogte... Alles verschrompeld en het staat zo triest. Maar hopelijk komt er nu regen.
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen