zaterdag 26 februari 2022

De drie R's....

Kennen jullie de drie R's nog?
Dat was vroeger de norm voor het verzorgen van je baby: Rust, Reinheid en Regelmaat.
Die drie R's hanteer ik nog steeds voor mezelf, hoewel ik de R van Reinheid nu vervangen heb door de R van Ruimte.
Vooral die R van Rust vergeet ik nog wel eens.


Maar ik merkte de laatste tijd zoveel onrust bij mezelf, dat ik me opeens bedacht dat ik momenteel te veel projecten had liggen in mijn atelier.
Projecten waar ik aan bezig ben, maar ook allerlei plannen die klaar lagen.
Dus ben ik aan het opruimen geslagen en ziet mijn quiltkamer er weer netjes uit.


Ben momenteel dus druk met de sterren van de stoffen van Wim zijn overhemden.


Mijn mooie mandjes die nu allemaal een fijn kantje krijgen.


De moderne gekleurde blokken van de Kaffe fasset stoffen hebben lang in de kast gelegen omdat ik het niet meer zag zitten, maar ik heb een nieuw idee gekregen en daar ben ik nu mee bezig, dat wordt nu wel helemaal naar mijn zin, maar daarover een andere keer.


Heb ook altijd een quiltwerkje waar ik regelmatig aan werk. Ben juist begonnen om het tweede blok van de blauwe bloemenquilt door te quilten.
Al met al dus 4 projecten om lekker af te wisselen.

Maar geeft dat dan de Rust die 4 projecten? 
Ja, want ik had ook nog 6 dingen klaarliggen (waarvan 1 quiltje al geknipt klaar lag) waar ik ook aan wilde beginnen. Maar dat gaf me veel onrust (wilde eigenlijk alles tegelijk), dus liggen die nu allemaal in de kast.
Pas als er één ding af is "mag" ik er eentje uitzoeken om aan te beginnen.
Dat opruimen geeft me Rust, Ruimte en Regelmaat, precies waar ik behoefte aan heb om me goed te voelen.
Voelen jullie ook vaak die onrust omdat er zoveel quilts nog af "moeten" ?


Deze mooie Sunshine and Shadow Amish quilt die ik jaren geleden heb gemaakt (en waar ik mijn blog naar genoemd heb) hangt momenteel niet meer bij mij thuis, maar bij Theo.
 

Hij mocht er ééntje uitkiezen en deze is het geworden.
Gelukkig kan ik er nog vaak naar kijken als ik bij hem ben, want het is een van mijn lievelingsquilts.


Over druk zijn gesproken... het is weer de hoogste tijd om de tuin voorjaarsklaar te maken.
Dit rommelige plekje is inmiddels al netjes, dus het begin is er.
Zit ook op de offerte van mijn tuinman te wachten, voor het repareren van mijn schutting die met de twee stormen omgevallen is.
Daarna kan ik hopelijk de tuin weer helemaal in orde maken.

Wens jullie een heerlijke voorjaarsweek toe!
Liefs,
Floor

 


11 opmerkingen:

  1. Ben blij met jullie reacties.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne week en ja, minder projecten, iets afmaken, geeft rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar Floor. Er moet eerst ruimte komen in je werkruimte voor je verder kunt. En wat een leuke quilts in wording heb je. Ik snap wel dat je die af wilt maken. En dat gaat je zeker lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik quilt dan wel niet, maar dat er eerst dingen af moeten, dát herken ik helemaal. Ik heb al wekenlang wol en haaknaald paraat, maar ik moet eerst andere dingen doen.
    Ik vind alles wat jij liet zien mooi trouwens, maar die sterren helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi dat je zo rust hebt gecreerd in je hoofd en huis.
    Nu rustig eerst het ene afmaken.
    En heerlijk we kunnen de tuin weer in

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er weer heerlijk opgeruimd uit! Soms is het nodig om de bezem erdoor te halen. En soms moet je jezelf ook aanpakken. Ik heb dat ook hoor; teveel tegelijk willen en dan word je gek van jezelf.
    Wat leuk dat dit mooie quiltje bij Theo hangt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Floor,
    "Rust, reinheid, regelmaat" is de titel van een boek dat hier in die jonge gezinnetjes goed gelezen wordt als hulp bij het opvoedproces. Het is een methode die zo waardevol is dat ze op ieder moment in het leven van toepassing kan zijn. Ook bij quiltmakers!!
    Ik herken me helemaal in jouw verhaal alleen werd ik op een andere manier tot een overpeinzing gedwongen!
    Nu ik de draad weer heb kunnen oppakken merk ik toch dat het héél verleidelijk is om terug in de oude gewoontes te vervallen.
    Ben benieuwd hoe het bij jou zal verder gaan. Of de verleiding toch weer niet te groot gaat worden. Maar nu heb je het allemaal goed onder controle zie ik. Vier leuke projecten om afwisselend aan te werken!
    Jouw Amish quilt is werkelijk prachtig. Het zal telkens een blij weerzien met de quilt zijn als je bij Theo bent.
    Geniet van deze zonnige week!!
    Lieve groet,
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes weer zeg je quiltkamer en dan ook nog je eigen houden aan die vier projecten, goed bezig hoor.
    Ik heb ook veel omhanden, maar soms werk ik aan het ene en dan de andere. Maar soms wil ik dan echt iets afmaken en laat ik het andere even liggen. Niks moet, alles mag haha..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed dat je de bezem erdoor gehaald hebt en weer Ruimte hebt in je hoofd en in de kasten. Weet uit ervaring dat het heel fijn is te merken dat je weer overzicht hebt over lappen en projecten. Ben er zelf op dit moment ook mee bezig en heb dingen weergevonden waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. De Amishquilt hangt mooi bij Theo, het is dan ook een juweeltje. Geniet nu ook van het voorjaarsweer, lekker buiten aan de slag in de tuin, 's avonds quilten, wat wil een mens nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, Rust, Reinheid en Regelmaat, dat werd er bij ons, tijdens de opleiding ook ingepompt, en ik leef er ook nog steeds naar. Ik probeer het in ieder geval zo veel mogelijk. Maar die quiltkamer....dat is bij mij momenteel ook een ontploffing van projecten en nieuwe lappen die overal zwerven.
    Ook ik ben begonnen om alles te ordenen en alles op te ruimen, de stofjes die overbleven van gemaakte quilts weer in de voorraadbakken op kleur en de stoffen van projecten waar aan gewerkt wordt niet in een zak of bak op de grond maar in een rolcontainer, staat een stuk netter. Een hele klus want opruimen in een quiltkamer.....dat betekent allerlei verleidingen en afleidingen..... maar het gaat lukken. En dan is die rust in je hoofd weer erg fijn hè Floor?
    Mooi hangt je quilt bij Theo, ik kan me voorstellen dat hij erg blij is dat hij elke dag naar die mooie quilt kan kijken.
    Fijn en zonnig weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen