zondag 8 mei 2011

Nieuwe projecten

Omdat mijn flanellen quilt en mijn Amish popje af zijn, vind ik dat het tijd wordt voor wat nieuwe projecten.
Altijd leuk om daar in mijn hoofd mee bezig te zijn, of te ontwerpen en lapjes te sparen natuurlijk.
Deze quilt zag ik al een jaar geleden in een oude Quilmania, en vond het een prachtig patroon voor de mooie Japanse geweven stoffen die er te koop zijn.
Toen deze stoffen bij Carol Cox met korting te koop waren, heb ik heerlijk wat halve meters gekocht.

Maar dat leek me toch niet voldoende, dus toen ik met mijn vriendin Gea verleden jaar naar de Algemene tentoonstelling in Deventer ging, kocht ik daar nog wat stofjes bij.
Toen ik nog wat verder snuffelde, zei ze: "je hebt nu toch wel genoeg stof? " Ik hoef er niet bij te vertellen dat zij geen quilster is, dat is wel duidelijk haha! (sorry Gea...)
Dus toen ik later bij Schering en Inslag was bij de mooie tentoonstelling die ze daar hielden, heb ik toch nog maar wat bijgekocht, want lapjes kan je nooit genoeg hebben toch?

Nu had ik toch echt wel genoeg dacht ik, maar toen ik verleden week ging beginnen met knippen en ontwerpen, kwam ik direct al kleuren te kort. Dat is geen smoesje, nee echt waar!
Dus maar weer even kijken bij Carol Cox, waar ze inmiddels weer nieuwe soorten Japanse geweven stof hadden, en deze 4 lapjes bij gekocht. Ja, het zijn dure stoffen, dus het resultaat is er hopelijk straks naar.
Alleen al van het kijken naar die lapjes kan ik genieten, wat een prachtige "oude" kleuren, helemaal mijn smaak.
Toen kon ik lekker verder met knippen en leuk neerleggen totdat het naar mijn zin was.
Hier zie je een stukje dat ik klaar heb. Het is rommelig zo, maar het is ook alleen nog maar opgespeld. Dat roze lapje zijde is in het echt wat minder fel dan op de foto.
Nu bleek gelijk hoe belangrijk een ontwerpwand is. Ik had de lapjes eerst anders, ze lagen op de tafel en het was helemaal naar mijn zin.
Ik hing de lapjes op de ontwerpwand, liep achteruit en ik wist direct: nee, dit is niet goed!
Dus weer overnieuw beginnen, steeds maar weer kijken bij wat er al hing, en nu is het veel beter en rustiger.
Omdat ik op zolder geen rechte wanden heb, hem ik een ontwerpwand gemaakt van een kamerscherm dat ik op Marktplaats gekocht heb. Werkt prima voor niet te grote quilts.
Ik heb nu nog maar een stukje "klaar" en ik denk dat hij wel naar mijn zin gaat worden.

Ook heb ik wat lapjes verzameld om een klein mini quiltje voor mijn kleindochter Lois te maken. Een patroontje van Sunbonnet Sue uitgezocht, dat vind ik zo'n schattig popje.
Eigenlijk dacht ik een quiltje te maken voor het bedje van mijn 2e kleinkind dat op komst is, maar mijn zoon en schoondochter wilde dat liever niet, ze wilde liever een geboorte-mandala, zoals ik dat ook had getekend voor Lois. Wel jammer voor een quiltende oma, was wel leuk geweest om eens met baby stofjes aan de slag te gaan. Maar dan nu dit kleintje maar, voor het nieuwe kamertje van Lois.

De lapjes even neergelegd, om te kijken hoe het zou worden.
Is het geen schatje? Nu nog netjes appliceren, dat is een leuk werkje met zulke vrolijke kleurtjes.

Ook helemaal weg ben ik van deze quilt, natuurlijk ook weer uit mijn lijfblad Quiltmania (nee, ik heb er echt geen aandelen in!) Het is een quilt vol met geappliceerde Kokeshi popjes. Zo mooi en fijn, daar heb ik echt zin in. Er zitten heel veel verschillende Japanse stofjes in, dus dat wordt eerst sparen en volgend jaar pas aan beginnen.

Ben direct maar begonnen met verzamelen, daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen niet?
In deze quilt komen dus geen geweven stoffen, maar bedrukte, die zijn ook heel mooi, vaak met goud-opdruk.
Mocht iemand nog wat restjes Japanse bedrukte stofjes over hebben...... ik hou me aanbevolen hoor.

Toen kwam ik "per ongeluk" (haha) op Marktplaats deze prachtige Kokeshi popjes tegen, gemaakt door de Japanse kunstenaar Miyashita Hajime. Ze waren niet goedkoop, maar zeg nou zelf, die staan toch heel mooi bij mijn Japanse popjes-quilt als hij af is?

2 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat een mooie projecten en zó verschillend. Dat is juist zo leuk. Wat een snoepje van een Sunbonnet Sue! Mijn kleurtjes, haha. Daar word ik altijd helemaal blij van. Maar die Japanse stofjes zijn ook erg mooi, heel warm. Ik werk daar nooit mee.... Ik volg je vorderingen op de voet hoor. Gaat het goed met je schoondochter? Dagdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Truus Huijskes9 mei 2011 om 13:06

    Floor ik neem diep mijn pet voor je af. Wat een prachtige plannen heb je en wat maak je mooie dingen. Je site is heel inspirerend om aan de slag te gaan, maar jij weet dat eerst die grote sterrenquilt af moet voor ik aan iets nieuws mag gaan denken. Mogen we ook een keer genieten van de (nog te maken) geboortemandala? Dat wordt vast iets heel bijzonders. Geniet van het werken eraan.

    BeantwoordenVerwijderen